7 grunde til at koble en B2B-webshop/sælgerportal til jeres Business Central

B2B-indkøbere bliver stadig mere og mere digitale. Heldigvis betyder øget B2B e-handel ikke kun fordele for indkøberne - med det rigtige digitale setup skaber det også fordele for virksomhederne.

7 grunde til at koble en B2B-webshop/sælgerportal til jeres Business Central - NORRIQ

Sælg mere online og få en lettere hverdag 

Det lyder måske for godt til at være sandt, at I ved at sælge mere online både kan effektivisere jeres arbejdsgange og løfte jeres bundlinje, men den er god nok. Ved at forene kræfterne i Business Central med en integreret, effektiv B2B-webshop og/eller sælgerportal – f.eks. via NORRIQs e-Commerce Accelerator til Business Central - ser vi nemlig netop lige præcis dét – og det er der typisk 7 gode grunde til.  

#1 Komplekse prisstrukturer - på en simpel måde 

Når det kommer til B2B, er priser ofte en kompleks størrelse. Der kan være forskellige priser knyttet til forskellige kundegrupper, forskellige mængder, forskellige perioder osv. Det kan være et relativt stort arbejde at holde forskellige prislister opdaterede i flere systemer. Men alle priser og prisberegninger findes jo i Business Central, så hvorfor ikke udnytte det? Det kan I med NORRIQs e-Commerce Accelerator til Business Central.  

Her trækkes alle prisdata og rabatlogik med over fra Business Central og ind i jeres B2B-webshop. På den måde vil I kunne tildele udvalgte kunder forskellige debitorgrupper, så kunderne selv kan se de rigtige priser og rabatter. Al data vedligeholdes i Business Central og slår igennem på shoppen i realtid, så priserne altid er opdaterede. Selv efter at en kunde har bestilt, kan kundeservice opdatere f.eks. antal, og dette slår igennem i kundecenteret på B2B’en. 

I slipper for at skulle holde styr på komplekse prisstrukturer i flere systemer. Det hele kører automatisk inde i B2B-webshoppen, og priser og rabatter skal kun vedligeholdes ét sted. 

#2 Produktdata gjort nemt 

Gode produktinformationer er essentielle, når der skal sælges produkter online. Derfor skal I have styr på alle produktdata, der skal vises på B2B-webshoppen. Det lader sig gøre med NORRIQs e-Commerce Accelerator til Business Central. Ligesom med priser og rabatter, vil I kunne administrere vigtige produktdata direkte i Business Central.  

Vi anbefaler dog at bruge en PIM-løsning, som f.eks. Perfion PIM til håndtering af produktdata. Her er det muligt administrere, berige og vedligeholde jeres produktdata. Når I har opdateret produktinformationerne, kan I sende de nye data til B2B-webshoppen.  

Hvis I samtidig har brug for at dele produktinformationer, så gøres det også let. Lad jeres kunde få et link på deres ordrer i kundecenteret, hvor de kan hente datablade, vejledninger, billeder og produktinformationer.  

Brug systemerne til det, de er bygget til. PIM til produktdata og ERP (Business Central) til priser og beholdning. NORRIQs e-Commerce Accelerator kan også nemt få tilkoblet PIM. 

#3 Lagerstatus – altid opdateret 

Lagerstatus er et helt centralt begreb i effektiv virksomhedsstyring. Er produktet på lager? Og hvis det er i restordre, er der så nye produkter på vej? De spørgsmål kan potentielle kunder have på jeres B2B-webshop, og de har brug for svar. Administrationen af lagerstatus er altså vigtig – og med en B2B-webshop integreret med Business Central bliver det også nemt. I Business Central vil I nemlig kunne angive lagerstatus på produkterne og automatisk sende informationen til B2B-webshoppen samtidig. 

På den måde kan ingen bestille varer, der ikke er tilgængelige på lageret og derfor ikke kan leveres til den forventede tid. Hvis I har flere lagrer, kan disse også vises i B2B-webshoppen.  

Vi anbefaler App’en Tasklet Factory til lagerstyring.

#4 Et kundecenter der altid har åbent 

En B2B-webshop kan give jeres kunder mange fordele – en af dem er kundecenteret. 

Med NORRIQs e-Commerce Accelerator får I adgang til en kraftfuld og fleksibel kundeportal integreret direkte i jeres webshop, der trækker data fra Business Central. Kundeportalen tillader jeres kunder at logge ind og få adgang til alle relevante oplysninger uden behov for at kontakte en salgsrepræsentant. Kunden kan også nemt tilgå alle fakturaer, uanset om de er modtaget via webshoppen, e-mail, EDI osv. - alle disse oplysninger er tilgængelige i kundeportalen. 

Eksempler på funktionaliteter: 

  • En oversigt over åbne ordrer, fakturaer og kreditnotaer 
  • Mulighed for at søge efter fakturaer baseret på f.eks. dato 
  • Adgang til kreditnotaer 
  • Mulighed for genbestilling af tidligere ordrer 
  • Mulighed for ændring og administration af adgangskode til webshoppen 
  • Download af produktinformationer og billeder fra ordren 
  • Leveringstatus 

#5 Ordrebekræftelser - anno 2024 

Med en B2B-webshopløsning til Business Central som f.eks. webshop-acceleratoren, kan I også automatisere ordrebekræftelserne, så de ikke skal indtastes manuelt og derefter sendes til kunden.  

I stedet bliver de sendt afsted automatisk, når kunden har placeret og gennemført sin ordre. Kunden kan, som nævnt, også tilgå sine ordrebekræftelser inde i kundecenteret.  

Det frigiver tid i jeres virksomhed, minimerer risikoen for fejl og giver mindre bøvl for kunderne. 

#6 Responsiv webshop 

Optimer kundetilfredsheden og tiltræk flere kunder ved hjælp af responsivt design og fleksibelt content management. Webshop-acceleratoren til Business Central sikrer f.eks. effektive og professionelle kundeoplevelser på tværs af forskellige enheder, herunder selvfølgelig pc, tablet og mobiltelefon. 

Her er, hvad I får med en B2B-webshop til Business Central: 

  • Mulighed for responsivt design 
  • Indholdstilpasning til mobil og tablet 
  • Preview i forskellige skærmopløsninger 
  • Mulighed for mobil- og tablet-specifikke versioner af websitet 

#7 Sælger-løsning 

En af fordelene ved B2B-webshoppen er, at den tillader segmentering, baseret på hvilke funktioner brugeren skal have adgang til. Dette gør det muligt at tilbyde forskellige funktioner og rabatstrukturer til forskellige kundegrupper. Ligeledes giver det jeres sælgere mulighed for at oprette tilbud direkte i B2B-webshoppen. Når tilbudslister er udarbejdet, kan de nemt deles med kunderne. 

En effektiv webshop er en intergeret webshop

Der findes flere gode grunde til at koble en B2B-webshop på jeres Business Central end de 7, vi har gennemgået her, og markedet tilbyder nu flere plug-and-play løsninger, hvor virksomheder kan drive professionelle B2B-webshops med standard integration til Business Central.  

Du kan læse mere om både fordelene og vores bud på løsningen her:

NORRIQs e-Commerce Accelerator til Business Central 

 

Andre spændende artikler:

Er en B2B-webshop også relevant for jer? 

Hvorfor er PIM vigtig for jeres B2B webshop? 

17 funktioner i en B2B webshop, der skaber værdi 

Sådan får du succes med en B2B webshop