Microsoft har for nyligt lanceret en ny version af deres mest sælgende produkt, Microsoft SharePoint. Med den nye SharePoint 2013 ser vi en helt ny måde at samarbejde på med en række væsentlige forbedringer og nye tiltag til platformen. Vi har her samlet et par af de mest markante ændringer i den nye SharePoint 2013.

Microsoft SharePoint 2013 er kommet med en helt ny stilfuld og moderne brugergrænseflade, der gør det lettere at arbejde med branding såvel til internt som eksternt. Den nye licensstruktur gør, at man kan stille data til rådighed for eksterne brugere uden at skulle tilkøbe den tidligere dyre eksterne licens. Der åbnes dermed mulighed for webshops med direkte integration til Microsoft Dynamics NAV uden yderligere licensomkostninger til SharePoint samt hjemmesider og eksterne samarbejdssteder med leverandører og partnere. 

Forbedret dokumenthåndtering

Søgning og dokumenthåndteringen er også blevet forbedret væsentlig. FAST Search er i dag en indbygget del af SharePoint, som giver endnu bedre og lettere muligheder for søgninger i SharePoint, herunder dokument preview og skalerbar søgearkitektur. I SharePoint 2013 er det nu blevet muligt at drag and drop filer direkte ind i SharePoint inklusiv filer direkte fra Outlook.

Yammer du også?

Microsoft har med SharePoint 2013 integreret Skype og den populærere sociale tjeneste Yammer. Det betyder, du kan anvende Skype direkte fra din SharePoint 2013, og med den nye sociale tjenste Yammer er interaktionen mellem firmaets dokumenter og brugerne i en Facebook-lignende brugergrænseflade blevet standard. Med Yammer får virksomhederne dermed en helt ny måde at gøre kommunikation tilgængelig og overskuelig. 

SharePoint nu også mobil

SharePoint 2013 kan nu tilgås fra diverse mobile enheder samt er blevet browser uafhængig. Det betyder, at brugerne kan arbejde uanset, hvor de befinder sig og hvilken enhed de arbejder på eksempelvis IPAD, Blackberry, Surface eller lignende.

APP Store – nu er den her

Microsoft har lanceret den længe ventede APP Store til SharePoint 2013, hvor man nemt og hurtigt kan tilkøbe 3. parts løsninger og tilføje dem til sit eget SharePoint miljø. Det giver en række muligheder for hurtig og effektiv at tilføje SharePoint platformen værdi med allerede eksisterende løsninger, hvorved risiko, udviklingsomkostninger mv. begrænses. 

Endvidere er der en lang række andre forbedring og specielt skal nævnes Business Intelligence i SharePoint 2013, der for alvor er blevet intuitiv samt Business Connectivity Service, der gør data til rådighed fra eksterne datakilder som eksempelvis Microsoft Dynamics NAV. 

Kontakt NORRIQ hvis du vil høre mere om de muligheder den nye SharePoint 2013 kan give dig og din organisation.

Microsoft SharePoint 2013 Yammer Forbedret dokumenthåndtering APP Store mobil Like

NORRIQ

Your Business - Simplified

NORRIQ leverer løsninger inden for hele Microsofts produkt-palette med fokus på kundens behov for 360° it-løsninger. Vores 300 dedikerede og engagerede konsulenter har leveret ydelser og forretningsløsninger til mere end 10.000 kunder. NORRIQ er globalt set en af Microsofts vigtigste Business Partnere.

da-DK