Hvis du tror, at din ERP-løsning i fremtiden vil være en enkeltstående applikation, som er bundet til en stationær computer på kontoret og forbeholdt administrationen – tager du fejl. Fremtiden for både ERP-løsninger og brugere kommer til at se ganske anderledes ud. Det mener Research Director Bo Lykkegaard fra det internationale analyseinstitut IDC, der på NORRIQs årlige medarbejderkongres gjorde rede for, hvad fremtiden inden for ERP kan bringe.

En verden i forandring

Brugen af sociale medier, antallet af smartphones og tablets samt den yngre generations tilgang til it vil være udslagsgivende for, hvor ERP-udviklingen bevæger sig hen. Kravet fra brugerne vil være tilgængelighed, intuitiv brug og simple standardiserede løsninger. ERP som vi kender det - en relativ tung og kompleks applikation, som kræver lang tids oplæring og uddannelse, er på vej ud. I stedet bliver kerne-ERP-løsningen slankere og vil være en integreret del af en større platform, hvor visse funktionaliteter lægges ud i annekterede løsninger som f.eks. Microsoft Dynamics CRM eller Microsoft SharePoint. Det vil give større brugervenlighed og højne effektiviteten, da relevant information lettere stilles til rådighed for de rette personer.

IDC forudser også, at ERP-løsningen i højere grad rykker ud fra bogholderiet. Brugerne vil komme fra alle steder i virksomheden: fra lageret, salgskontoret, produktionen, bogholderiet og ledelsen. De vil alle kunne tilgå deres rolletilpassede informationer fra smartphones, tablets og PC’er, der hvor de befinder sig, og dermed understøtte den agile arbejds- og beslutningsproces, som allerede er et krav hos den moderne virksomhed.  

Hvad er en fremtidssikret partner?

Ifølge IDC vil kravene til fremtidens ERP-partnere blive skærpet. Deres råd til virksomheder er derfor, at de skal være kritiske, når de vælger en ny ERP-partner. Nogle af de ting virksomhederne skal lægge vægt på ved fremtidens ERP-partner er først og fremmest, at partneren skal være ekspert i forretningsprocesser samt branchespecialist. Derudover skal de have den fornødne indsigt og ekspertise til at kunne tilbyde kompetent rådgivning på tværs af løsninger og produkter. Fremtidens ERP-partner skal således ikke kun være i stand til at levere hardware eller software, men skal kunne gennemskue de forretningskritiske arbejdsprocesser i en virksomhed og dermed binde it og forretning sammen.  

Investeringslysten er i top 

De udviklingstendenser inden for ERP, som IDC fremhæver, kan også ses i de investeringsprioriteter virksomhederne har. I den seneste IDC-måling fra september 2013 fremgår det, at den helt store investeringslyst blandt danske virksomheder netop skal findes inden for ERP og mobile løsninger. Denne udvikling kan man også genkende hos NORRIQ.

Vi har i den seneste tid kunne mærke, at virksomhederne er begyndte at tænke i nye baner. Vi har en stor efterspørgsel efter vores mobile-løsninger, der binder front-end og back-end sammen. Det er helt tydeligt, at virksomhederne kan se fordelene ved en mobil-løsning, der f.eks. gør det muligt for en travl sælger at have alle kundeinformationer lige ved hånden samt foretage registreringer, hvad enten han sidder i bilen med sin iPad eller på kontoret ved sin PC,” siger Bo Martinsen, CEO, NORRIQ 

Få mere at vide om IDC her.

Se, hvordan NORRIQ har hjulpet kunderne med at få succes med mobile løsninger:

WEBER får effektiv mobil lagerstyring

CNS Group får en brugervenlig iPad sælgerløsning

ERP Like

NORRIQ

Your Business - Simplified

NORRIQ leverer løsninger inden for hele Microsofts produkt-palette med fokus på kundens behov for 360° it-løsninger. Vores 300 dedikerede og engagerede konsulenter har leveret ydelser og forretningsløsninger til mere end 10.000 kunder. NORRIQ er globalt set en af Microsofts vigtigste Business Partnere.

da-DK