Kunderne betjener sig selv hos Dansk Nordenta

Dansk Nordenta er Danmarks største totalleverandør af forbrugsvarer, udstyr, udstyrsservice og it-systemer til tandklinikker. På forbrugsvareområdet, som udgøres af alt fra handsker og bor til plast og tandpasta, driver Dansk Nordenta primært forretning via specialaftaler med tandlægekli-nikkerne - dvs. hver klinik forhandler sig til en aftale med Dansk Nordenta.

 

"Dynamicweb eCommerce har givet os mere tid til kunderådgivning. Før brugte vi meget tid og mange ressourcer på henvendelser vedrørende priser og rabatter. Nu, hvor kunderne betjener sig selv, får vi frigivet til at vejlede og rådgive kunderne om vores produkters anvendelse" 

Morten Nielsen, Markedsdirektør, Dansk Nordenta


Nordentas tidligere webshop dannede grundlag for mange unødige diskussioner omkring priser, fordi systemet ikke kunne vise individuelle priser og rabatter. Løsningen arbejdede ikke sammen med andre systemer og kunne ikke vise real-time ordrestatus, fordi systemet kun opdaterede en gang i døgnet. Det krævede mange ressourcer til kundeservice per telefon og stillede store krav til Nordentas konsulenter, som havde jævnlig kontakt til tandlægeklinikkerne.

Med ca. 14.000 varenumre var der hårdt brug for en løsning, hvor kunderne havde overblik over priser og rabatter, og hvor de i højere grad kunne betjene sig selv.
 
Skræddersyet til hver enkelt kunde
I marts 2010 blev Dansk Nordentas nye løsning lanceret. Den består af Dynamicweb CMS til virksomhedens website og Dynamicweb eCommerce med integration til Dynamics NAV. Løsningen er implementeret af Dynamicweb-partneren NORRIQ.

I den nye Dynamicweb-løsning har kunderne fuldt overblik over deres individuelle ordrehistorik, betalingsbetingelser, bonusser, rabatter og specialpriser, som vises i webshoppen på baggrund af data hentet i Dynamics NAV. Når en kunde logger ind, vises kun det, som er relevant, med udgangspunkt i kundeaftalen med Dansk Nordenta. Kunden kan nu også se billeder af og kontakt-oplysninger på deres kontaktpersoner hos Dansk Nordenta.

En anden meget ønsket funktion er, at kunden har mulighed for at generere og printe et katalog med op til 100 favoritvarer. Der kan søges på forskellige parametre på webshoppen, hvilket gør det nemmere at finde de ønskede produkter. Der kan både søges på varenumre, produktnavne og dele af disse.

Masser af nye muligheder
Sideløbende med udviklingen af nordenta.dk har Dansk Nordenta fået taget billeder af samtlige produkter, hvilket også hjælper med at minimere fejl og sikre, at kunderne finder frem til de rig-tige produkter. Mange af Dansk Nordentas kunder har ikke selv lagerplads. Derfor er det vigtigt, at varen kan leveres fra dag til dag. Hvis en vare ikke når frem, kan kunden følge den på Track & Trace uden at behøve at ringe til Dansk Nordenta.

Med så stort et sortiment kan der forekomme restordrer på varer. I Dansk Nordentas webshop kan hver enkelt kunde se lagerstatus på alle varer samt en liste over bestilte varer, som er i restordre. Tidligere blev restordrerne skrevet på hver enkelt faktura. Det skabte irritation, fordi kunderne konstant blev mindet om restordrerne.

Kunderne tager godt imod
Al forandring kræver tilvænning, og det gjorde det også for Dansk Nordentas kunder. Den ud-fordring klarede Dansk Nordenta ved at afholde en række aftenseminarer, hvor de viste kunder-ne, hvordan man bruger den nye løsning, over en sandwich. På den måde har det været en positiv omvæltning for kunderne, som har taget godt imod den nye webshop.

Asger Munkholm Højfeldt fra NORRIQ, siger: ”Vi har allerede fra starten kunnet se den store værdi, som løsningen potentielt kunne have for Dansk Nordenta. De har fået en standardintegra-tion mellem to vigtige forretningssystemer, og med enkelte udvidelser er resultatet blevet et unikt system til gavn for både Dansk Nordenta og kunderne.” 
 
Gevinst der er til at få øje på
Webshoppen har radikalt ændret den måde, Dansk Nordenta arbejder på. Tidligere gik meget af personalets tid med at rette fejl og hjælpe kunderne med at bestille varerne. Nu kan kunderne i høj grad betjene sig selv, og personalets tid er frigjort til at yde bedre service og rådgivning over for kunderne.

Omkostningen for Dansk Nordenta ved at gennemføre en ordre i det nuværende system er helt nede på 1% af, hvad det tidligere kostede at gennemføre en ordre med de manuelle arbejdsgange.

Transaktioner steg med 10%
Transaktionerne er steget med 10 % og er stadig stigende, og beløbet der handles for per transak-tion stiger også. Det, at kunderne altid ser deres individuelle nettopriser i webshoppen, er blevet et væsentligt konkurrenceparameter for Dansk Nordenta. Derfor har de siden vundet markedsan-dele fra konkurrenterne og dermed fået flere aftaler med tandlægeklinikker i hus.

da-DK