Webshop viser kunderne vej til Dermalogica

Færch Hudpleje & Klinik Support A/S er den danske distributør af hudplejeserierne Dermalogica og Clean Start samt makeupserien Jane Iredale. Brandet Dermalogica har en relativt stor kendskabsgrad i Danmark, men kundene havde svært ved at finde frem til forretningerne, der sælger produktet. 

I Danmark forhandles Dermalogica udelukkende af professionelle hudplejeklinikker, som kunderne ikke umiddelbart kendte. Derfor købte kunderne ofte produkterne i udlandet eller i udenlandske netbutikker. Det krævede en nytænkning af måden, produkterne blev solgt på.

 

"For os er Dynamicweb den perfekte løsning, fordi den er fleksibel, nem at arbejde med og fordi den har integration til vores ERP-system. Det er relativt let for os at åbne en ny webshop for et af vores brands. Vi klarer selv designet, NORRIQ hjælper med den tekniske tilpasning, og tilbage er der stort set kun at bestille en ekstra Dynamicweb-licens. På den måde kan vi lancere et nyt brand uden at skulle starte forfra hver gang."

      Lars Færch, Direktør, Færch Hudpleje og Klinik Support A/S

 

Udbredelse via e-handel
I 2009 opstod tanken om at gøre produkterne mere tilgængelige på det danske marked via e-handel. Dog var der en altoverskyggende udfordring: Hvordan kunne en webshop blive en reali-tet, uden at forhandlerne opfattede den som en konkurrent?

 
Unik multibrand-webshop
I starten af 2009 indgik Færch A/S et samarbejde med NORRIQ med henblik på at lave en inte-greret e-handelsløsning baseret på Dynamicweb. Kravene til løsningen var, at forhandlerne ikke skulle opfatte den som konkurrent, og at den skulle kunne håndtere løbende udbygning med webshops for flere brands.

Styrker salget 
Som en del af løsningen er der udviklet et setup, der understøtter et samarbejde mellem Færch A/S og forhandlerne. Når besøgende på forhandlernes individuelle hjemmesider ledes videre hen til Dermalogica webshoppen, får forhandlerne del i omsætningen på baggrund af en provisions-beregningsmodel. Det er muligt, fordi løsningen er udviklet til at håndtere, hvilke forhandler-websites kunderne kommer fra og registrere dette i Dynamics NAV. Efterfølgende sørger Færch A/S for hele ordrehåndteringen, og derfor er det et meget attraktivt setup for forhandlerne.

Tre B2C webshops indtil videre
Indtil videre indeholder løsningen tre B2C webshops for brandsene Dermalogica, Clean Start og Jane Iredale, samt Kosmetolognet, som er en forhandlerportal, hvor klinikkerne bl.a. kan bestille produkter.

Løsningen fungerer også i høj grad som informationssite for forbrugere af produkterne. Ved hjælp af en række avancerede funktioner, får forbrugeren en masse viden om de individuelle produkter i webshoppen. Blandt andet vises de seneste presseomtaler sammen med selve produk-tet i webshoppen. Produkterne vises med ikoner, som hentes fra Dynamics NAV, og som siger noget om produkternes egenskaber. På den måde kan kunderne i webshoppen filtrere søgningen i forhold til deres behov, hudtype osv.
 
Resultater på bundlinjen
For Færch A/S har resultatet af løsningen været meget målbart. Løsningen understøtter i høj grad samarbejdet mellem Færch A/S som distributør og hudplejeklinikkerne – og det kan mærkes på bundlinjen hos begge parter. Besøgstal og ordreomsætning stiger måned for måned, og konverte-ringsraten er høj for en B2C webshop.

En anden central gevinst er, at fejlraten i ordrehåndteringen er minimeret. Det har frigjort ressourcer fra den tidskrævende fejlhåndtering, som kan anvendes langt bedre i andre områder af forretningen.

da-DK