Dress Partner butikkerne opgraderede sig til succes

Et NAV-opgraderingsprojekt og NORRIQs løsning til detailbranchen optimerede varestyringen, gav fuldt overblik over dækningsbidraget på enkeltvarer og skabte store administrative tidsbesparelser for butikkerne i kædesamarbejdet Dress Partner/Din Tøjmand.

Opgraderede sig til fremdrift
Dress Partner er kædekontor og indkøbsorganisation for 137 frivillige medlemsbutikker i et frivilligt kædesamarbejde. I 2005 besluttede kædekontoret at gå tøjbutikkernes aldrende IT-systemer grundigt efter i sømmene. Det viste sig, at kædens butikker havde brug for en brancheløsning, der pegede fremad både i funktionalitet, udvikling og support – og samtidig nem at bruge og overkommelig i pris. Valget faldt på NORRIQs butiksløsning N-POS, der netop er udviklet med selvstændige kædebutikker i tankerne.

 

”Butikkerne har på en nem måde fået fuldt overblik over lageret, helt ned til detaljer omkring beholdning pr. gruppe, pr. vare og fra hvilke leverandører. De kan også lettere se, hvilke varer, der genererer det bedste dækningsbidrag. Status tager i dag kun 4-5 timer, og ikke som tidligere, flere dage."

Johnny Kruse, IT-koordinator, Dress Partner

 

“Som selvstændig butiksejer kan det være svært at vurdere hvilken løsning, der er bedst egnet. Derfor stillede vi fra indkøbsorganisationen vores ressourcer og erfaring til rådighed for at hjælpe butikker med at finde en løsning. N-POS levede op til vores krav om nem tilpasning. En af vores butikker havde desuden haft rigtig god erfaring med den tidligere,” fortæller IT-koordinator hos Dress Partner, Johnny Kruse.

Gennemtestet pakkeløsning
I dag bruger foreløbig 37 af de 137 butikker NORRIQs detailløsning N-POS, som med Johnny Kruse´s ord er en nem, køreklar pakkeløsning, der kun kræver to ting: Strøm og en netværksforbindelse. “NORRIQ klarer resten. Fra bestilling af ADSL til opsætning af kasse- og dankortterminaler. Og når systemet kører, er der åbent på supporttelefonen – også om lørdagen til kl. 17," siger IT-koordinatoren og fortsætter:

Forbedret overblik skaber størst værdi
For de 37 butikker, som foreløbig har implementeret detailløsningen – med 100 på vej – ligger den helt store fordel i det forbedrede overblik. "Implementeringen i butikkerne sker efter NORRIQs nøje beskrevne køreplan, så alle er klar over, hvad NORRIQ gør og hvilke opgaver, der er butikkens egne.”

Status reduceret fra dagevis til timer
Også den tid, det i dag tager at lave statusopgørelse, er blevet dramatisk forbedret. “Tidligere kunne det tage flere dage, og nu klarer butikkerne det typisk på 4-5 timer.” Den enkelte butiksindehaver har desuden fået frihed til at klare de administrative opgaver fra hjemmearbejdspladsen eftersom NORRIQs butiksløsning er hostet. Med en pc og internet at kobler butiksejerne sig nemt på N-POS.

Revisorer har direkte adgang
Flere af tøjbutikkerne i kæden har benyttet muligheden for at give deres revisorer eller bogholdere direkte adgang til systemet. “Det sparer masser af tid og telefonsamtaler, når alle nemt kan få adgang til de oplysninger, de skal bruge”, siger Johnny Kruse. At løsningen er online skaber samtidig sikkerhed for, at vitale oplysninger ikke mistes, selv om en harddisk i butikken skulle gå ned.

Minimeret administration
Om løsningens integration til Microsoft Dynamics C5’s kasse-, lager- og finansmoduler siger Johnny Kruse: “Det sparer både tid og ressourcer i butikkerne. Ikke mindst fordi de to standardsystemer, N-POS og Microsoft Dynamics C5, er nøje tilpasset behovene og ønskerne hos Dress Partner butikkerne. ”Når butikken sælger en vare, så konterer systemet selv på de rigtige konti. Lager, vare, varegruppe og kontoplan hænger simpelthen sammen i systemet. Og det er slut med den manuelle kontering og opdatering mellem kassen og regnskabet, som ellers kan tage masser af tid”.

Alle butikker opgraderer
I nær fremtid vil butikker have implementeret den opgraderede NAV-løsning. En opgave, som JohnnyKruse ikke tror bliver svær. ”Efter at medlemsbutikkerne har oplevet fordelene ved opgraderingen, breder efterspørgselem på det nye system sig som ringe i vandet," slutter han.

 

da-DK