Mobil salgsløsning effektiviserer salgsarbejdet og fungerer som mini-CRM hos ELAP

ELAP A/S er en af Skandinaviens førende producenter og distributører af underholdning til hele familien. Sortimentet består af bøger, audio- video- samt DVD produkter. Salgsstyrken med bl.a. seks kørende sælgere besøger hver dag kunderne i hele landet.


I mange år var det hverdag for sælgerne at tage imod en ordre, skrive den i hånden og senere poste eller faxe den til kontoret, hvor ordren så blev tastet ind i systemet. De vidste heller ikke helt hvad der var på lager, eller om et produkt var udsolgt. Men i dag er det nye tider.

 

"Sælgerne bruger ikke længere tid på at hente og printe materiale til salgsbesøg eller på at sende dagens ordrer til kontoret. Deopdaterer bare deres pc´er med et klik"

Torben Hem, it ansvarlig, ELAP


’Vi gennemførte nogle workshops med sælgerne, hvor de fik mulighed for at komme med konkrete ønsker og input til NORRIQs mobile salgsløsning, N-MSO. Derefter blev løsningen tilrettet, så det er nemt og brugervenligt for alle at arbejde med,’ fortæller Torben Hem, it ansvarlig hos ELAP. 

Sælgerne fik fuldt overblik
Takket være N-MSO, som er installeret på sælgernes bærbare pc’er, kan de til enhver tid se lagerbeholdningen, hente produktinformation, tjekke kundespecifikke priser, aktuelle kampagner eller tilbud og altid medbringe et opdateret elektronisk produktkatalog til kunden. Og det er slut med at håndskrive ordrerne. Via pc’en overføres ordren direkte til virksomhedens ERP system og varen frigives med det samme til pluk på lageret.

Fungerer som mini CRM
Den nemme håndtering af ordrerne, og det faktum at sælgeren har et realtidsoverblik over lageret, gør at sælgeren har fokus på salg af lagervarer og restlagrer. Det sikrer et kontinuerligt lagerflow og en bedre økonomi. Som en ekstra bonus fungerer N-MSO som et ’mini CRM’ i tasken. Sælgeren kan se besøgsrapporter, salgshistorik og fremadrettede informationer om aftaler.


Sidst men ikke mindst, er den store forskel fra før til nu at sælgeren har fri, når han kommer hjem. Torben Hem forklarer ’ Sælgeren skal ikke længere bruge tid på at hente og printe materiale til brug for næste dags besøg. Og han skal ikke huske at sende dagens ordrer til kontoret. Det eneste han skal, er at opdatere sin pc ved at trykke på en enkelt tast. Det sparer ikke bare tid, men også toner til printeren og mængder af papir. Alene udgiften til toner kunne let løbe op i 1000 kr. pr. sælger pr. måned’.

Administration og lagerstyring er nemmere
Også på ordrekontoret og på lageret er der glæde over det nye system. Alle oplysninger om salg lagres i realtid, hvilket giver et unikt overblik over salgstal og økonomi. Når lagermedarbejderne møder om morgenen, er gårsdagens salg for længst registreret og det står klart, hvad der skal sendes. Det giver bedre mulighed for at planlægge arbejdet. Selv kunderne er glade. De får nemlig varerne hurtigere, når der spares en dag i ordrebehandlingen.

da-DK