Jupiter Cykler i førertrøjen på IT-siden

En hastigt voksende forretning stillede store krav hos Jupiter Cykler. Kravene blev indfriet i tæt samarbejde med NORRIQ om udvikling og implementering af NORRIQ Retail-løsningen.

NORRIQ Retail er i dag succesfuldt rullet ud i samtlige 14 cykelbutikker på Sjælland og Fyn, og Jupiter Cykler har dermed fået skabt det nødvendige forretningskritiske overblik over den samlede forretning og de enkelte butikkers resultater.

It-system frigør ressourcer i hele detailkæden
”NORRIQ Retail var et nødvendigt skridt både i det daglige, og ikke mindst for ekspansionen af vores forretning. Og i dag, hvor systemet er oppe og køre, har vi fået den digitale forretningsplatform, der gør det nemt at vækste. Et tryk på en knap - så er NORRIQ Retail udrullet til en ny butik. Vi skal ikke først flytte varenumre og oprette kasseprocesser, og alt er klart og nemt at bruge for det nye personale. Det er bemærkelsesværdigt, så enkelt det er at starte en ny butik op med NORRIQ Retail,” fastslår stifter Søren Andkjær Jensen, Jupiter Cykler.

 

"Nu kan vi se, hvad der foregår hvert minut, og det kommer også vores kunder til gode,”

Søren Andkjær Jensen, stifter, Jupiter Cykler

 

Et enormt dataflow
Tusindvis af cykler og cykeldele, over 100 medarbejdere og 14 butikker på Sjælland og nu også Fyn skaber tilsammen et enormt dataflow. Det kræver et overblik. Og det var netop for at få styr på dette strategiske puslespil, at Søren Andkjær Jensen, stifter og leder af Jupiter Cykler, henvendte sig til NORRIQ. Samarbejdet har resulteret i udvikling og implementering af NORRIQ Retail løsningen, baseret på en opdateret version af Jupiter Cyklers forretningssystem, Microsoft Dynamics NAV.

Kan se indtjening og tab hver aften
”Vi havde behov for at strømline vores lagre, lette kontordelen og forbedre overblikket over salget. Med NORRIQ Retail ved vi hver aften, om vi tjener eller taber penge. Før vidste vi det kun én gang om året. Og hvis der var udsving i en butik, så var vi et år bagefter. I dag kan vi se, hvad der foregår fra minut til minut, hvilket også kommer vores kunder til gode,” fastslår  Søren Andkjær Jensen.

Detailløsningen hjælper Jupiter Cyklersmedarbejdere med den daglige håndtering af forretningen. Systemet giver mulighed for at holde styr på Cykelhandlere har specifikke krav, og Jupiter Cyklers it-løsning skal holde styr på varestrømmen og for at tjekke lagrene i de forskelligebutikker.

Frigjort tid
Den automatiserede daglige arbejdsgang har frigjort tid og ressourcer og giver butiksmedarbejderne mulighed for at yde en optimeret kundeservice. ”Vi skal være på, så vi kan være med. Uden systemet skulle vi ringe rundt mellem de 14 butikker for at finde en cykel, og det er frustrerende for både medarbejderen i en travl butik og for kunden, der står og venter. Med NORRIQ Retail og rådgivning fra NORRIQs konsulenter, har vi skabt gennemskuelighed på tværs af organisationen. Og det er noget, der rykker – ikke bare på hovedkontoret, men også i de enkelte butikker,” siger stifter Søren Andkjær Jensen, Jupiter Cykler.

Detailkendskab og forretningsforståelse
Da Søren Andkjær Jensen mødte op på NORRIQs seminar på Hotel Hvide Hus i Køge i sommeren 2007 var det med en vis skepsis. Efter mange omkostninger og tid brugt på en anden leverandør, havde Jupiter Cykler indset, at det ville kræve en ny leverandør at få implementeret en detailløsning, som kunne opfylde virksomhedens behov og krav.

”NORRIQ har stor erfaring med detailforretninger og vigtigst – konsulenterne forstår de os. De vendte også hurtigt tilbage med et tilbud og en pris. Implementeringen af økonomisystemet forløb fornuftigt, og så er NORRIQ Retail tilpasset præcis de behov, vi har i vores branche,” siger  Søren Andkjær Jensen. Jupiter Cyklers løsning kan blandt andet holde styr på omfattende data om blandt andet gear, farver, stel- og forsikringsnumre, størrelser og modeller.

Viljen til at lære
Ud af Jupiter Cyklers 114 medarbejdere er 26 blevet undervist hos NORRIQ. Personalet fra de forskellige butikker har skiftevis været på formiddags- og eftermiddagskurser på Jupiter Cyklers hovedkontor, hvor NORRIQ har trænet brugerne i systemet. NORRIQ har desuden uddannet to superbrugere, der har været med til at udarbejde teksten på tasterne og skærmen, så systemet taler Jupiter Cyklers eget sprog.

”Jeg er selv meget ivrig efter at lære at bruge systemet, og min målsætning er helt klart at blive superbruger. I det hele taget har jeg kun oplevet engagement fra medarbejdernes side – alle er allerede ved at blive fortrolige med de rigtige taster,” siger  Søren Andkjær Jensen.

NORRIQ supplerer det første træningsforløb med et træningsprogram i selve butikkerne. På første udrulningsdag er der en NORRIQ-konsulent til stede i butikken hele dagen for at vejlede og hjælpe personalet.

Fakta om løsningen
NORRIQ har implementeret detailløsningen NORRIQ Retail i Jupiter Cyklers hovedkontor og 14 butikker. Desuden har NORRIQ leveret infrastruktur blandt andet POS-udstyr fra Wincore Nixdorf samt opdateret Jupiter Cyklers Dynamics NAV-system til 5.0. NORRIQ har haft ansvar for udrulningen af hele installationen, som er baseret på Microsoft Dynamics NAV, LS Retail og andre programmer.

 

Effekten af NORRIQ Retail for virksomheden

 

  • Ledelsesmæssigt overblik
  • Trådløse funktioner, variantstyring og udvidede funktioner til lagerstyring
  • Adgang til data og gennemskuelighed på tværs af forretninger
  • Fuldt regnskab og statistikker
  • Fleksibelt og skalerbart system, der kan justeres og udbygges i takt med virksomhedens udvikling
  • Mulighed for særegne tilpasninger til butikkens behov
  • Understøttelse af touch-kasser, hvor et salg kan gennemføres ved blot to eller tre tastanslag
  • Brugervenligt og intuitivt system
da-DK