KVIK GIK FRA PAPIR OG BLYANT TIL MODERNE BUTIKSLØSNING

 

Kvik A/S sælger køkken, bad og garderobemøbler i mere end 100 butikker i 8 lande. Alle butikker serviceres fra kædens hovedkontor i Vildbjerg ved Herning.

Butikkerne er online med hovedkontorets it-system og kan derfor lynhurtigt klare alt indkøb, logistik og lagerstyring. Krumtappen i detailløsningen, som giver væsentlige ressourcebesparelser hver eneste dag, er LS Retail.

 

"Man kan roligt sige, at butikkernes bestillingsrutiner er blevet bedre. Hvad der før tog timer tager nu et kvarters tid. Og samtidig har vi minimeret de fejl, som et manuelt system ofte medfører".

 

"Tidligere kunne det tage en butiksmedarbejder op til 3-4 timer at tjekke de indkomne ordrer og bestille varer på det centrale lager. Der var en masse papirarbejde forbundet med butikkens administration, som ikke altid var lige let at overskue. Og i alle tilfælde var det temmelig ressourcekrævende. Samtidig var virksomheden i kraftig vækst og på hovedkontoret var vi godt klar over, at den manuelle løsning ikke ville være holdbar på sigt. Derfor besluttede vi os for at se os om efter en løsning, der kunne få administrationsarbejdet til at gå lidt nemmere"

Sådan lyder det fra Kvik, der glæder sig over de seneste fem års vækst på godt 30% om året. Også selv om væksten stiller krav til de løsninger, som it-afdelingen har ansvaret for. "Væksten ser heldigvis ud til at fortsætte og vi udvider inden længe med butikker i flere lande. Det er i den forbindelse alfa og omega at vores it-løsning er både solid og fleksibel - så vi ikke skal opfinde den dybe tallerken, hver gang en ny butik åbner".

Detailløsningen som gør arbejdet nemmere
Med indførelsen af LS Retail har sælgerne i Kviks butikker fået let adgang til samtlige varenumre og priser. Løsningen gør det langt lettere end tidligere at fakturere, skrive tilbud, udfærdige ordrebekræftelser, etc. Samtidig har løsningen en indbygget lagerstyring, som giver et komplet overblik over hvilke varer, som er på lokallageret og hvilke varer, der skal bestilles hjem fra kædens centrale lager.

Lagerstyring er penge på bundlinjen
Da alting foregik manuelt kunne butikkerne godt komme til at bestille lidt rigeligt med varer hjem. Bare for at være på den sikre side. Det har LS Retail elimineret. Og med stor effekt. "Når en butik bestiller varer hjem, bliver der nu bestilt i forhold til det butikken faktisk skal levere i den kommende uge. Og systemet tjekker selv, hvad der evt. ligger på det lokale lager. På den måde reducerer vi lagerbindingen betragteligt. Vi har faktisk målt specifikt på to statusopgørelser efter indførelsen af det nye system. Og det viser sig, at vi i kroner har sparet mellem 30 og 40%. Alene på at have en bedre lagerstyring".

Effektiv proces
Fra beslutningen om LS Retail var taget til den første butik kunne logge på, gik der ikke lang tid. "Jeg tror vi brugte længere tid på at scanne markedet og vurdere forskellige løsninger, end vi gjorde på at implementere, da valget først var truffet".

Kvik havde selv lavet den overordnede kravspecifikation, men lod sig undervejs inspirere af de muligheder, som LS Retail byder på. "Vi har brugt NORRIQ til sparring og selvfølgelig lave den sidste tilpasning af løsningen. Det er min opfattelse at NORRIQ altid arbejder professionelt og kontinuerligt med opgaverne. Og så har de været rigtig gode til at sætte sig ind i vores forretning og de særlige krav, som vi stiller til en løsning, der skal kunne fungere i flere lande i mange år fremover."

da-DK