Nordic Seafood fik et hav af nye muligheder

Et ejerskifte i Nordic Seafood førte til nye rapporteringsprocedurer. Disse nye krav var vanskelige at imødekomme med virksomhedens eksisterende it-løsning, og virksomheden gik derfor i gang med at undersøge markedet for en mere tidssvarende it-løsning. Valget faldt på NORRIQs fødevareløsning, der i dag anvendes af 75 brugere i seks lande.

Nordic Seafood koncernen er en af Europas største udbydere af fisk og skaldyr fra hele verden. Virksomheden har egen import og sælger gennem salgsselskaber i Danmark, Tyskland, Frankrig, England, Holland, Rusland og Kroatien. Hovedkontoret er placeret i Hirtshals, hvor der også er produktion og stort fryselager. Koncernen omsætter for 1,8 mia. kr. og beskæftiger ca. 120 medarbejdere. I 2007 blev virksomheden delvist overtaget af Nippon Suisan Kaisha Ltd. i Japan og Sealord Group Ltd. i New Zealand.  

 

"Vores nye it-løsning sætter os i stand til at honorere ejerkredsens rapporteringsfrister, håndtere et stort antal transaktioner - samtidig med at vi har forbedret overblikket over lager og leveringer"

Carl Højrup, økonomidirektør, Nordic Seafood

 

It-løsningen gjorde sammenlægning mulig
Da Nordic Seafood i 2007 fik nye ejere, medførte det krav om hurtigere rapporteringsfrister hvilket krævede en it-løsning med fuld integration mellem køb, salg, lager og finans. Derudover var der behov for at få et it-system, der kunne anvendes i forbindelse med den forretningsmæssige integration af virksomhederne Nordic Seafood, J.P. Klausen og Sealord France, som ejerskiftet også indebar.

 ”Med de forventninger som vores nye ejere havde til rapporteringsfrister stod det klart, at vores eksisterende it-løsning ikke helt kunne følge med. Vi havde på det tidspunkt en NAV-3.56 DOS-version, og vi kørte hele lagerstyringen manuelt. Det kunne vi ikke blive ved med at leve med, og derfor besluttede vi os for en it-løsning, der er windows-baseret og som har integreret lagerstyring. Og jeg må sige, at vores nye it-løsning har været nøglen til en succesfuld integration mellem de tre virksomheder. Uden den havde det været meget vanskeligt at få alle vores forskellige procedurer og forretningsgange ensrettet, således at vi kunne imødekomme vores egne ønsker om at fremstå som en integreret virksomhed”, siger Carl Højrup, økonomi direktør, Nordic Seafood.

NORRIQ havde de rigtige kompetencer
Da Nordic Seafood havde truffet beslutningen om at indføre en anden it-løsning, gik man straks i gang med at lede efter den rigtige leverandør og samarbejdspartner. ”For os var det vigtigste at finde en leverandør, der havde erfaring med at lave løsninger til fødevarebranchen, og som derfor var i stand til at imødekomme vores behov om blandt andet kvalitetskontrol og vare-sporbarhed. Vi faldt hurtigt over NORRIQ, som vi tog nogle referencer på, og det viste sig, at de havde de rigtige kompetencer. Under selve implementeringen af det nye it-system har NORRIQ vist sig som en professionel samarbejdspartner, der har haft viljen til at finde de rigtige løsninger sammen med os” fortsætter Carl Højrup.

En it-løsning, der underbygger vores forretningsprocesser
Med den nye it-løsning fra NORRIQ har Nordic Seafood fået en løsning, der er målrettet fødevareindustrien. Den er baseret på Microsoft Dynamics NAV og giver mulighed for at håndtere følgende områder: generel økonomi, valuta, køb, salg, produktion, lager og logistik.

”Vores it-løsning har givet os nogle helt andre muligheder end vi havde med vores tidligere it-løsning. På økonomisiden har vi uden problemer været i stand til at honorere ejerkredsens rapporteringsfrister og krav. Uden det nye system havde vi sandsynligvis ikke kunne håndtere dette antal transaktioner, som vi håndterer i dag. På lagersiden betyder vores nye it-løsning, at vi nu altid har et tidstro billede af, hvad vi har på lager samt hvad der er på vej ind og hvad der allerede er solgt. Dernæst binder systemet det hele sammen, så vi præcis ved, hvem vi har leveret til, og fra hvilket parti varen stammer. Med vores it-løsning fra NORRIQ har vi fået et system, der på en god og gennemsigtig måde underbygger vores forretningsprocesser” afslutter Carl Højrup.

Optimer din fødevarevirksomheds processer og indtjening

Gør sporbarhedskravene til en god forretning og øg konkurrenceevnen med digital helhedstænkning.

I denne folder får du tips til integreret varesporing samt hvordan du styrker din konkurrenceevne med digitale værktøjer.

HENT MINI-AVIS OM IT-LØSNINGER TIL FØDEVAREBRANCHEN

da-DK