Scandrums fik overblik og en lettere hverdag

Siden grundlæggelsen i 1977 har Scandrums i Søndersø ikke hvilet på laurbærrene. Virksomheden er vokset støt gennem årene, og man har planer om at vækste virksomheden yderligere de kommende år. Derfor var man hos Scandrums begyndt at kigge sig om efter et økonomi-system, der kunne erstatte den Admiral-løsning, som var blevet anvendt siden 1985.

 

"Vi har fået lettere ved at finde informationer, når vi bruger i vores kundeservice. Det giver kortere ekspeditionstid, hvilket er meget vigtigt for os. Generelt har vi fået et langt større overblik end tidligere"

Henrik Fagerberg, it-chef hos Scandrums

 

Behov for en samlet fremtidssikret it-løsning
”Efterhånden som vi er blevet større og større, har jeg haft en oplevelse af, at ’boksen er begyndt at klemme’. Eller sagt på en anden måde så kunne vores daværende it-løsning ikke længere imødekomme vores behov, og vi havde derfor brug for en ’boks’, man ikke så let voksede ud af igen” siger Henrik Fagerberg, it-chef hos Scandrums.

På grund af de begrænsninger og konkrete fejl man oplevede i den daværende it-løsning, begyndte man hos Scandrums at sondere terrænet efter en mere fremtidssikret økonomi-løsning. Valget faldt på Microsoft Dynamics NAV 2009 rollebaseret klient fra NORRIQ. Der var ifølge Henrik Fagerberg flere grunde til, at Scandrums valgte netop denne løsning. ”Først og fremmest var det vigtigt for os at få samlet al den information, der er i virksomheden, i et system, som alle kan tilgå efter behov. Derudover ville vi gerne have en løsning, der passede til de forskellige medarbejderes individuelle behov, så de lettere kunne danne sig et overblik over deres arbejde og arbejdsopgaver”.

Hurtig foranalyse og gnidningsløs konvertering
Efter at NORRIQ havde foretaget en foranalyse af virksomhedens behov, blev det hurtigt besluttet, at man ville implementere Microsoft Dynamics NAV 2009 RTC.

Herefter gik man i gang med arbejdet med at konvertere. Hele analyse- og konverteringsforløbet beskriver Henrik Fagerberg som både hurtigt og problemfrit. ”Der var lige noget infrastruktur, der skulle på plads, men ellers forløb hele konverteringen gnidningsløst”.

Hurtige svar fra NORRIQs hotline
Scandrums har siden implementeringen brugt NORRIQs Hotline til at få svar på tvivlspørgsmål i forbindelse med indkøringsfasen af den nye løsning, og det har været en god hjælp for brugerne. ”Vi har ind imellem haft behov for at få hjælp, og her har Hotlinen været super. Vi har fået kvalificeret rådgivning inden for en rimelig tidsramme. Det har været rigtigt godt. NORRIQ har i det hele taget været gode til at overholde alle deadlines” understreger Henrik Fagerberg.

Scandrums har siden implementeringen brugt NORRIQs Hotline til at få svar på tvivlspørgsmål i forbindelse med indkøringsfasen af den nye løsning, og det har været en god hjælp for brugerne. understreger Henrik Fagerberg.

Intuitivt bygget op
De erfaringer, Scandrums har gjort med den nye økonomiløsning, lever godt op til de forventninger, de havde. ”Der har naturligvis været lidt ’tilvænningsvanskeligheder’, da det i sagens natur er svært at gå fra et system, som man har anvendt i over 25 år, til en helt ny brugerflade med nye kommandoer. Men når det er sagt, så har vi helt klart fået en økonomiløsning, der er meget intuitivt bygget op. Vi har fået lettere ved at finde informationer, når vi skal servicere vores kunder. Det giver en kortere ekspeditionstid, og det er meget vigtigt for os. Vi har også fået forbedret vores mulighed for at bruge statistik, så vi nu kan danne os et langt større overblik end tidligere” forklarer Henrik Fagerberg.

Optimering af lagerprocesserne
Også hos medarbejderne, både i administrationen og på lageret, er der tilfredshed med det nye økonomisystem. Henrik Fagerberg fremhæver blandt andet, at virksomheden sparer meget tid, da kunde-, varer- og leverandøroversigten er blevet meget brugervenlig. ”Dette betyder helt konkret, at vi nu kun skal vedligeholde vores prismatrix et sted, og at vi derudover nemt kan tildele de enkelte debitorer forskellige prismodeller.

Øget effektivitet
Det har også gjort os mere effektive, at vi nu kan samle salgs- og indkøbsordrer både, godkendte og afventende, et sted. Tiden vi bruger på fragtregulering er også nedbragt betydeligt. Før brugte vi nemt halve timer, nu tager det fem minutter. Det er rigtigt godt tænkt, at man i den rollebaserede klient, kan definere rollerne således, at vores folk får adgang til præcis de informationer i systemerne, som netop de har brug for. Det har bestemt givet alle en lettere hverdag”, siger Henrik Fagerberg og konkluderer; ”Det er min helt klare overbevisning, at vi med vores NAV-løsning nu har en platform, der kan understøtte vores vækstplaner. Så man kan ikke sige andet end, at vi har fået hævet overliggeren betydeligt”

 

 

da-DK