Nem, hurtig og præcis variantstyring hos tøjgrossisten WS Engros

Som tøjgrossist er det af enorm betydning at have et it-system, der gør det muligt på en nem måde at holde styr på alle de varianter af farver og størrelser, som f.eks. en bluse eller et par bukser findes i. Uden det kan man hverken optimere  produktionen eller salget eller lageret og dermed heller ikke økonomien.

WS Engros havde længe været på udkig efter et Microsoft Dynamics C5-modul, der var bedre til variantstyring end selve Microsoft Dynamics C5. "Ngrossist fra NORRIQ var den klart bedste løsning, vi havde set, målt på alle de vigtigste punkter: Funktionalitet, brugervenlighed og pris," siger Christian Katballe, direktør og medstifter at Aarhus-virksomheden WS Engros. Virksomheden har de to tøjmærker Red Rabbit og Revolution, ogdesigner og sælger moderigtigt tøj til aldersgruppen 15 til 35 år.

 

"NORRIQs N-GROSSIST løsning har lige fra starten givet os nogle meget vigtige gevinster. Og på sigt vil vi høste endnu flere"

Christian Katballe, direktør og medstifter af WS Engros

 

Positiv udvikling
Virksomheden er inde i en positiv udvikling med et støt stigende salg til mere end 125 tøjbutikker i 15 europæiske lande. Som økonomisystem bruger man C5 fra Microsoft Dynamics. Men det kunne ikke bruges til den detaljerede variantstyring, som er afgørende for økonomien hos en tøjgrossist, fortæller Christian Katballe:

"C5 er glimrende til at lave regnskab og holde styr på ordrebeholdningen og den slags. Men det kan kun med meget stort besvær bruges til at håndtere den meget komplekse variantstyring, som er nødvendig for en tøjproducent, hvis produkter jo findes i mange forskellige farver og størrelser."

Af den grund havde man opgivet at arbejde med variantstyring hos WS Engros, hvilket betød, at lagrene var større end nødvendigt, samtidig med at antallet af restordrer og uopfyldte ordrer var meget højt. Fordi man ikke kunne registrere hverken salgets eller lagerets fordeling på varianter.

Den helt rigtige løsning
Det var naturligvis uholdbart i længden, i særdeleshed i en branche der er så præget af hurtige ændringer af moden, og det kostede firmaet både penge og kunder. Derfor havde Christian Katballe i længere tid, sammen med firmaets eksterne it-rådgiver, været på udkig efter et Microsoft Dynamics C5 specialmodul til grossister.

Men først da Ngrossist blev præsenteret, følte de sig sikre på, at have fundet den rigtige løsning. "Vi havde tidligere kigget på tre-fire andre systemer til variantstyring, men de bar tydeligt præg af, at være lavet til meget store virksomheder med mange afdelinger, og var derfor både alt for store til vores behov, og alt for indviklede at arbejde med. Men Ngrossist - det passede til gengæld perfekt til vores behov."

Bedre kundeservice for færre penge
Derfor har man nu taget Ngrossist i brug, tæt integreret med C5. Og Christian Katballe kan konstatere, at man er kommet godt i gang med at realisere de mange gevinster, som NORRIQ hævdede det ville give. "Vi kan nu konstatere, at vores samlede lagerbeholdningen er faldende, selvom omsætningen både er stigende og antallet af restordrer og uopfyldte ordrer er faldet. Så lageret er langt bedre tilpasset til salget end før. Vi kan også købe mere præcist ind nu. Så vi sparer penge, samtidig med at vi har forbedret kundeservicen."

Nem at bruge
Ved valget af Ngrossist blev der lagt stor vægt på brugervenligheden, fordi alle medarbejderne skulle kunne bruge det. Og det krav lever Ngrossist fint op til, forklarer Christian Katballe: "Ngrossist er både overskueligt og letforståe-ligt, og ligner C5 så meget, at alle C5-brugere med det samme kan finde ud af at bruge det. Det er hurtigt at arbejde med, og meget fleksibelt, og det tager ingen tid at lægge f.eks. 20 forskellige varianter af en bluse eller et par bukser ind i produktdatabasen."

Systemet rækker også, via Internettet, ud til WS Engros' i øjeblikket seks agenter rundt omkring i Europa, så de kan gå direkte ind og se den øjeblikkelige lagerbeholdning - og afgive ordrer i samme arbejdsgang.

Fin hjælp fra NORRIQ
Det er Christian Katballe selv der, med teknisk hjælp fra den eksterne it-rådgiver, har haft hovedansvaret for at tage Ngrossist i brug. Og det har været en positiv oplevelse, synes han: "Jeg er en ægte tøjmand og har i den forbindelse tydeligt kunne mærke, at Ngrossist er skabt af folk med et grundigt kendskab til problemerne hos grossister i tøj-og skobranchen - ikke mindst hvad angår variantstyringen. Så de kender udfordringerne.

Og når der er noget, der har drillet, blandt andet da vi skulle skifte til en ny version af C5, så har de altid taget problemerne alvorligt og givet os høj prioritet. Så vi er kort sagt rigtigt god tilfredse med Ngrossist - også med prisen. Det er på alle måder en glimrende løsning, vi har fået," slutter Christian Katballe.

da-DK