Verdens stærkeste forretningsløsning, Microsoft Dynamics NAV, har igennem de seneste år gennemgået en større transformation, og fra oktober 2018 blev Microsoft Dynamics NAV en del af Dynamics 365-brandet og skiftede navn til Dynamics 365 Business Central. Men hvad betyder ændringen egentlig, og hvilke muligheder giver den dig?

En stor vision bliver til virkelighed
Microsoft har cementeret deres lederskab inden for forretningsløsninger til danske virksomheder ved at lancere Dynamics 365. Dynamics 365 er en forretningsplatform, der nedbryder de traditionelle siloer mellem ERP-løsningen (Enterprise Ressource Planning) og CRM-løsningen (Customer Relationship Management). Med Dynamics 365 får man adgang til en lang række virksomhedsstyrings-applikationer i én køreklar og integrerbar løsning.

Goddag til Dynamics 365 Business Central – og mange nye muligheder
I foråret 2018 introducerede Microsoft en cloud-version af Microsoft Dynamics NAV til Dynamics 365, og i oktober 2018 lanceret de en ny on-premises udgave af Microsoft Dynamics NAV og meldte samtidigt ud, at Microsoft Dynamics NAV skiftede navn til Dynamics 365 Business Central. Navnet Dynamics 365 Business Central dækker dermed over alle de funktioner, du kender fra Microsoft Dynamics NAV og løsningen kan fås både i en on-premises- og cloud-udgave.

Vi har altså sagt farvel til NAV-navnet, men heldigvis kun til navnet, for verdens stærkeste forretningsløsning lever videre under navnet Dynamics 365 Business Central. Men er der ændret noget ud over navnet? Hvilke konsekvenser har det for dig? Og skal du foretage dig noget? Du har sikkert en del spørgsmål, og vi har forsøgt at besvare nogle i det nedenstående.

1 - Nu kan du få Dynamics 365 Business Central on-premises og som cloud-løsning
Microsoft Dynamics NAV skifter altså navn til Dynamics 365 Business Central, men den er baseret på den samme kode, og indeholder de samme funktionaliteter som Microsoft Dynamics NAV 2018 - plus et par mindre nyheder i tråd med Microsofts traditionelle årlige løft. Det nye er, at du nu kan få løsningen både som en ren cloud-version, hvor der tilkobles apps, og i en udgave der bliver hostet på egen server med tilpasninger – ligesom i dag, hvor der også kan tilkobles apps i form af extensions.

2 – Med Business Central bliver det lettere at opgradere
Microsoft har de senere år arbejdet med konceptet ”extensions”, hvor man placerer tilretninger i separate moduler, i stedet for i basiskoden. Extensions gør det meget nemmere, hurtigere og sikrere at opgradere tilrettede versioner af Dynamics 365 Business Central og er tiltænkt både on-premises- og cloud-versionen. Du kan stadig foretage traditionel udvikling i on-prem-versionen af Dynamics 365 Business Central, men det er i sidste ende kun et spørgsmål om tid, før dette ikke længere er muligt. Opgraderingerne af cloud-versionen vil fremover foregår hyppigere og automatisk.

3 – Med Business Central får du bedre integration og mere digital intelligens
Selv om du ikke vælger cloud-udgaven af Dynamics 365 Business Central, kan du stadig få glæde af at have data i skyen. On-prem-udgaven af Business Central kan nemlig køres i en hybridudgave, hvor ens data (eller dele af den) dagligt kopieres op i skyen, så man nemt kan udnytte, hvad Microsoft kalder ”Intelligent Edge” til at give Intelligent Cloud Insights fra programmer som Power BI og andet kunstig intelligens.

4 – Med Business Central kan du stadig både købe og leje din licens, men kun navngivne brugere
Du vil stadig kunne vælge imellem at købe eller leje din licens, men hvor det før var ”samtidige” brugere, når man købte, og ”navngivne” brugere når man lejede, så er der fremover kun ”navngivne” brugere. Cloud-udgaven af Dynamics 365 Business Central kan kun købes som et månedligt abonnement per bruger, mens man med on-premises-versionen selv kan vælge, om man vil leje eller købe. Hvis du allerede har en NAV-licens og vil over på cloud-udgaven af Dynamics 365 Business Central, tilbyder Microsoft lige nu en rabat på det månedlige abonnement. Når I er klar til at blive infrastruktur-uafhængige, er der nu en meget simplere vej frem end før.

Har du spørgsmål? NORRIQ er klar til at hjælpe
Mulighederne med Dynamics 365 og Dynamics 365 Business Central er mange og spændende. Men selvom træerne er ved at vokse ind i skyerne med Business Central, er rødderne stadig solidt plantet i den kendte og afprøvede Microsoft Dynamics NAV. Der er mange nye muligheder for dig og din virksomhed med Dynamics 365 og Dynamics 365 Business Central. Hvis du ønsker at høre mere om dine specifikke muligheder, står vi klar med overblik og rådgivning, der er tilpasset din specifikke situation.
 

Læs mere om Dynamics 365 Business Central

Like

NORRIQ

Your business - simplified

NORRIQ delivers solutions for the whole Microsoft product-palette, with a focus on the clients' needs for 360° it-solutions. Our 300 dedicated consultants have delivered services and business solutions for more than 10.000 customers.
NORRIQ is one of the most important business partners for Microsoft.

da-DK