Har I mange forskellige produkter, eller markedsfører I jer på mange kanaler, er Product Information Management, bedre kendt som PIM, næppe til at komme udenom. Løsningen samler alle produktinformationer i ét system, og gør det nemt at opdatere dem på tværs af websites, kataloger, præsentationer mm. Fordelene for de kommercielle afdelinger er åbenlyse, men hvordan får du succes med PIM i hele virksomheden?

Du kender det sikkert. Et produkt eller en produktlinje bliver ændret, og du bruger oceaner af tid på manuelt at opdatere forskellige regneark, filer, websites, kataloger, præsentationer og meget mere. Det tager tid, og de fleste har oplevet at misse en eller flere elementer, eller ligefrem indtaste forkerte informationer i farten. Og det bliver bestemt ikke nemmere, hvis ansvaret for de forskellige kanaler er delt imellem flere afdelinger eller roller. Du tænker, at der må være en smartere måde at håndtere de mange informationer på – og det er her, PIM kommer ind i billedet.

Hvad er PIM?
En PIM-løsning samler og strukturerer alle produktinformationer i ét system, en slags produktdatabase, der forbinder jeres ERP-system med alle de kanaler, der rummer data. Det vil sige, et system, hvor du kan arbejde med og opdatere data, og nemt eksportere ændringerne til alle de steder, de skal bruges, f.eks. fysiske kataloger, hjemmesider, e-handelsløsninger, in-storedisplays, ERP-systemer osv.

Skaber værdi på tværs
Men en effektiv PIM-løsning er ikke kun et system – det er faktisk også en strategisk fordel. Det siger sig selv, at der er tid at spare ved at vedligeholde og styre alle produktinformationer ét sted. Men fordelene rækker videre end det. Mangelfulde produktinformationer koster nemlig mere, end de fleste tror, og PIM løfter ikke kun baren på alle kommercielle dele af din forretning - implementeret på den rigtige måde, vil PIM skabe værdi på tværs af hele virksomheden.

Data organisationen kan stole på
Med PIM kan du nemlig strømline og automatisere jeres processer og effektivt distribuere data til alle relevante kanaler. Samtidig kan du tildele entydigt ejerskab over data, og sikre transparens og overblik på tværs af virksomheden, så organiseringen bliver enkel og overskuelig, og alle medarbejdere kan stole på de data, de er i berøring med. Datakvaliteten bliver løftet markant, og det kan også mærkes på jeres lager og hos kundeservice, der hurtigt vil opleve færre returvarer og færre tidskrævende kundehenvendelser.

Sælg mere
PIM betyder også, at virksomheden får en langt hurtigere time-to-market og kan udvide et produktsortiment langt hurtigere til både gamle og nye markeder. Og faktisk oplever en del af de virksomheder, der implementerer PIM, også en stigning i salget. Dels fordi væksten i e-handel stiller større krav til produktinformationer – og jo bedre dine produktdata er, jo lettere er det for kunderne at handle med dig online. Og så letter PIM også arbejdet med produkttekster, der i sidste ende afgør, hvilke produkter Google finder først. Sidst men ikke mindst udgør PIM også en solid bro til eksterne platforme, som f.eks. online marketplaces og lign., der hele tiden bliver mere vigtige for både B2B- og B2C-virksomheder. 

Alt i alt er der mange fordele at høste, hvis man kigger lidt ud over Product Management, når man tegner stregerne til sin PIM-løsning.   

3 gode råd om PIM
Men hvordan gør man så? Vi har kogt vores erfaringer ned til 3 gode råd:

1 – Kortlæg også de understøttende processer  

Selvom virksomhedens product managers hurtigt vil glæde sig over en mere effektiv arbejdsgang med PIM, kan der være et stort potentiale forbundet med også at kortlægge og optimere de understøttede arbejdsprocesser, så løsningen forankres i hele forretningen. Kig f.eks. på snitfladerne imellem produktudvikling og indkøb, eller mellem produktion og lager. Vi oplever ofte, at PIM kan meget mere, end de fleste tror.

2 – Involver de rigtige fra start

Det er vitalt, at nøglepersoner fra alle centrale forretningsområder og -processer er involveret allerede fra start, og at de er godt klædt på med en solid forståelse af, hvor løsningen vil tage forretningen hen. De medarbejdere der skal arbejde med PIM i hverdagen, skal hele tiden inkluderes og fra starten kunne se lyset for enden af tunnelen. Projektet bør involvere medarbejdere ud over product managers, marketing og IT – tænk bredt og involvér hele vejen fra produktudvikling til salg og marketing.

3 – Tænk PIM både internt og eksternt

Arbejdet med produktinformationer bør tage udgangspunkt i jeres egen organisation og kundernes behov, så hav altid både jer selv og kunderne in mente. PIM-løsningen bør være intuitiv og brugervenlig for de medarbejdere, der arbejder med systemet – og samtidig afspejle kundernes behov og ønsker til information. Klare KPI’er baseret på kundeværdien sikrer desuden, at jeres pejlemærker rent faktisk løfter hele forretningen, og at du får den forventede ROI på din investering.

 

Læs mere om PIM

Like

NORRIQ

Your business - simplified

NORRIQ delivers solutions for the whole Microsoft product-palette, with a focus on the clients' needs for 360° it-solutions. Our 300 dedicated consultants have delivered services and business solutions for more than 10.000 customers.
NORRIQ is one of the most important business partners for Microsoft.

da-DK