• Digital Transformation

Digital transformation - 9 gode råd og lidt stof til eftertanke

Begrebet digital transformation bruges i øjeblikket flittigt blandt virksomhedsledere. Og selvom begrebet har højt til loftet, er det langt fra en højtravende floskel. Digital transformation handler nemlig ikke om disruption eller om at revolutionere sit marked. Det handler om at gøre sin virksomhed så effektiv og lønsom som mulig.

Ifølge The Digital Economy and Society Index, indtager Danmark en klar førsteplads som EU’s mest digitale land, og mange steder i både det offentlige og private arbejder man i øjeblikket meget ambitiøst på at realisere det digitale potentiale. Digitaliseringen er i fuld gang – og den er kommet for at blive.

Varm luft og dyre konsulenter

Desværre er der også rigtigt meget varm luft inden for digitalisering og mange dyre konsulenter, der hyper nye teknologier og taler om Digital Disruption med Airbnb, Uber og Amazon som gode eksempler på virksomheder, der har ændret radikalt på deres brancher. Intentionerne er muligvis gode, men konsekvenserne er problematiske. Hypen får nemlig alt for mange til at investere for tidligt i nye teknologier, der reelt ikke skaber værdi for deres forretning – eller til at slå bremserne i på deres digitale rejse, fordi de ikke kan forholde sig til ordene om revolution, bål og brand.

Med andre ord, ganske kedelige konsekvenser for et dansk erhvervsliv, der er dybt afhængigt af at kunne indfri det vækstpotentiale, der er forbundet med digital omstilling.  

Fokuser på effektivitet

Derfor opfordrer vi til varsomhed, når det kommer til nye teknologier og floskler. Lad jer ikke forblænde eller bremse, og tab ikke fokus fra det, det hele handler om, nemlig effektivitet. Sandheden er, at langt de fleste danske virksomheder ikke skal revolutionere deres branche – de skal udvikle deres forretning. De skal gribe de nye muligheder for at skabe en mere effektiv, konkurrencedygtig og profitabel drift. De skal starte deres digitalisering dér, hvor det skaber mest værdi for virksomheden og dens kunder, og så fortsætte rejsen på tværs af hele værdikæden. Gerne med udgangspunkt i en sund business case og med en horisont, der kan ses med det blotte øje.

9 gode råd til jeres digitale transformation

Man skal altså ikke digitalisere for digitaliseringens skyld, udviklingen skal være drevet af forretningens behov og det faktum, at alle virksomheder bør være så effektive som muligt. Og hvordan gør man det med succes?

Vi oplever, at mange virksomheder mangler kompetencerne – og nogle gange også modet – til at tænke digitaliseringen til ende. Succes med digital transformation kræver nytænkning, ændrede arbejdsgange og en organisation, der er forandringsparat. Vi har samlet 9 gode råd:
 

1.  Forstå det digitale - Sæt jer ind i de muligheder teknologi og digital transformation giver og forstå potentialet for virksomheden.

2.  Fokus på kundeværdi - Vær særlig opmærksom på de områder, der vil skabe værdi for jeres kunder.

3.  Klargør organisationen - Skab en forandringsparat kultur, der kan omfavner de nye muligheder.

4.  Data, data, data... - Data er en af jeres vigtigste ressourcer. Tænk Business Intelligence og Analytics ind fra starten.

5.  Udfordre det bestående - Udfordre jeres nuværende processer og forretning. Hvad kan gøres bedre? 

6.  Buy-in hos ledelsen - Skab forståelse for projektet og forankring hos ledelsen.

7.  Rodfæst potentialet - Virksomhedens digitale potentiale skal dokumenteres og forankres i jeres forretningsstrategi. 

8.  Husk en business case - Udvikling af en business case inden projektstart er afgørende.

9.  Start nu! - Kom i gang - hellere i dag end i morgen. Konkurrenterne venter ikke!

 

Læs mere om hvordan du kommer i gang


Læs mere om hvor værdien af digital transformation er størst

 

 

 

da-DK
Kontakt os