Succesfuld e-handel
– også uden medvind

Dansk e-handel står i en helt ny situation. E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, peger i den seneste e-handelsanalyse på ændret forbrugeradfærd og stigende omkostninger som de største udfordringer. Vi giver et par gode råd til at håndtere disse udfordringer.

Succesfuld e-handel – også uden medvind

De sidste par år har budt på lidt af hvert for både B2B og B2C e-handel. Pandemien og de medfølgende nedlukninger fik både forbrugere og traditionelle virksomheder til at gå online, og accelerationen i online vækst og teknologisk innovation var ekstrem. I dag blæser vindene anderledes, og de fleste danske netbutikker kæmper lige nu med et fald i handler på nettet og stigende omkostninger.  
 
Niels Ralund fra Dansk Erhverv uddyber: ”Efter to år med e-handelsanalyser præget af Corona giver analysen fra 1. halvår af 2022 svar på flere af de store branchespørgsmål. Først og fremmest: Hvordan klarer e-handlen sig nu, hvor Corona-krisen er ovre? Svaret er, at danskerne handlede online for 92,7 mia. kr. i første halvår af 2022. Det er et marginalt fald på 1 procent i forhold til samme periode i 2021. Det er ikke voldsomt eller specielt overraskende, da første halvår 2021 var præget af vild Corona-vækst. Men beløbet er i løbende priser, salget af rejser er vokset og udlandshandlen er steget. Det betyder, at der er tale om et reelt fald, som kan mærkes i de danske netbutikker, der samtidig kæmper med stigende omkostninger.” 

Stil skarpt på digital effektivitet  

Derfor skal de fleste e-handelsvirksomheder igen stille helt skarpt på digital effektivitet, hvis de vil realisere deres potentiale. Vi har spurgt vores egen e-handels-ekspert, Henrik Bloch, om hans bedste råd til danske e-handelsvirksomheder lige nu: 

”Et af de områder inden for e-handel der lige nu har det største potentiale, er integreret e-handel. Og her tænker jeg ikke på de platforme, der forbinder systemerne på overfladen, men på reel og dyb integration, hvor webshoppen og ERP-systemet deler de samme data, og simpelthen er to sider af samme sag,” fortæller Henrik Bloch og fortsætter:  
 
”Lige nu kæmper mange e-handelsvirksomheder på flere fronter. De har ikke længere den kraftige medvind i ryggen, nedlukningerne gav – nogle har nok nærmere faktisk decideret modvind. Forbrugernes adfærd ændrer sig, og samtidig stiger omkostninger i hele deres værdikæde. Derfor er det helt essentielt, at de begynder at kigge på deres forretning og på, hvordan de kan effektivisere den digitalt. Her er integreret e-handel helt klart en af vejene frem – også selvom det er ikke altid nemmeste og billigste løsning på kort sigt.” 

”Ikke kun fordi integreret e-handel er den mest effektive platform at drive. Men også fordi vi ved, at noget af det forbrugerne vægter højt, når de handler online, er den her gnidningsfrie kundeoplevelse, hvor tekster, priser, lagerstatus osv. er korrekte. Så reel integration giver virkelig et løft hele vejen rundt.”  

Mobilen vinder frem 

Spurgt til om der er andre knapper, e-handelsvirksomhederne kan dreje på, svarer Henrik Bloch: ”Der er selvfølgelig forskelle mellem brancher og målgrupper, men generelt kan vi se, at forbrugerne i stigende grad foretrækker mobilen, når de skal handle online. Også selve betalingen rykker over på mobilen med apps som f.eks. MobilePay, der bliver mere og mere populært. Så igen må e-handelsvirksomhederne kigge indad og sikre, at de hele tiden møder de forventninger og præferencer, online-kunderne har. ” 

Det synspunkt bakkes op ad Niels Raslund og tallene fra e-handelsanalysen, der også peger på mobilen, som et af de elementer netbutikkerne med fordel kan kigge nærmere på:  
 
”Væksten i andelen af betalinger via mobilapps fortsatte i 1. halvår 2022, hvor en tredjedel af alle betalinger på nettet skete via en app. Det understreger behovet for, at butikkerne giver kunderne mulighed for at betale på denne måde. Der er også sket en stigning i andelen af køb på mobile devices, så 55 procent af alle køb sker på en mobil enhed.” 

Online-handlen forventes at stige – er I klar? 

Online-handel er kommet for at blive, og der er bestemt også positive tendenser at spore i horisonten, fortæller Niels Ralund:  
 
”Det er første gang i E-handelsanalysens levetid, at vi ser et fald i omsætningen. Og den nye hverdag kan mærkes i butikkerne. Der er dog grund til optimisme. For selvom forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online i de kommende måneder, er lavere end sidste år, så er der samlet set stadig flest forbrugere, der forventer at handle mere i de kommende 12 måneder. Det understreger, hvor stor og vigtig e-handel er blevet i danskernes hverdag.” 

”Præcis”, supplerer Henrik Bloch, ”Forbrugerne er der, og de vil gerne handle mere. Det handler med andre ord om at vinde dem hver gang, de besøger jeres webshop - så tag et grundigt kig på den, kan den blive endnu mere effektiv? Og kan den tilbyde kunderne en endnu mere bekvem oplevelse? Hvis svaret på et af de spørgsmål er ja, har I et arbejde, der skal gøres. Markedet er hårdt lige nu, og dem der kommer til at klare sig bedst, vil helt klart være dem, der har styr på deres digitale effektivitet og kundeoplevelsen,” slutter han.   
 

Mere om integreret e-handel

 

Andre artikler vi tror du kan bruge:

Sådan får du succes med en B2B webshop

Webshoppen bliver den primære salgskanal inden for B2B