E-handelslokomotivet buldrer afsted
Er du med ombord?

E-handel når nye højder med milliardomsætning og rekordstor vækst i både Danmark og internationalt år for år. Alligevel er alt for få danske virksomheder med på vognen, på trods af det enorme potentiale og kundernes efterspørgsel på online købsmuligheder.

Alt for få virksomheder er i gang

I dag forventer dine kunder, at du giver dem online adgang til at købe dine produkter og betjene sig selv med et par klik på alle tidspunkter af døgnet. Men alt for få virksomheder er i gang med e-handel. Kun 10% af de danske B2B-virksomheder tilbyder e-handel, selvom 64% af de danske B2B-virksomheder køber ind online. Der ligger kort sagt et kæmpepotentiale og venter for virksomheder, der tænker e-handel ind i deres forretning.

Hold åben når dine kunder er klar til at købe

Blandt fordelene ved e-handel er, at din virksomhed altid er åben, når kunden er klar til at købe – på tværs af geografi og tid. Samtidig sparer e-handel mængder af administrativ tid, fordi kunderne selv indtaster deres ordrer, og fordi alle ordre-, fakturerings-, lager- og logistikprocesser mellem webshop og ERP kan automatiseres.

Sæt kunden i centrum

Ud over at spare administrativ tid kan du også tilbyde dine kunder self-service, som differentierer dig fra konkurrenterne. Med self-service får dine kunder nem 24/7/365 adgang til produktinformationer, priser, leverings- og ordrestatus samt købshistorik, returservice m.v. Ved at analysere kundens køb og præferencer kan du tilbyde nye, relevante produkter og services til kunden. Du kan desuden skræddersy sortiment, kundeservice, leveringsbetingelser, priser og rabatter til den enkelte kunde. Det giver dig helt nye muligheder for at sætte kunden i centrum og skabe loyalitet. Gjort rigtigt, har du endda gode muligheder for at skabe nye behov for kunden.

Kom i gang med eksport

Mange danske virksomheder kan desuden udnytte potentialet i det stigende e-handelssalg på tværs af landegrænser. Det er væsentligt billigere at sælge online uden for landets grænser i forhold til at etablere fysiske salgsplatforme.

Et oplagt næste skridt

Potentialet er stort. Dine kunder efterspørger online købsmuligheder, og mange af dine nye kunder forventer det. E-handel er et oplagt næste skridt for din virksomhed – og det er nemmere end du tror at komme i gang.

Vil du have mere inspiration om e-handel?