E-handelslokomotivet buldrer afsted
Er du med ombord?

E-handel når nye højder med milliardomsætning og rekordstor vækst i både Danmark og internationalt år for år. Alligevel er alt for få danske virksomheder med på vognen, på trods af det enorme potentiale og kundernes efterspørgsel på online købsmuligheder.

E-handelslokomotivet buldrer afsted - NORRIQ

Alt for få virksomheder er i gang

I dag forventer dine kunder, at du giver dem online adgang til at købe dine produkter og betjene sig selv med et par klik på alle tidspunkter af døgnet. Men alt for få virksomheder er i gang med e-handel.

Kun 10% af de danske B2B-virksomheder tilbyder e-handel, selvom 64% af de danske B2B-virksomheder køber ind online. Der ligger kort sagt et kæmpepotentiale og venter for virksomheder, der tænker e-handel ind i deres forretning.

Hold åben når dine kunder er klar til at købe

Blandt fordelene ved e-handel er, at din virksomhed altid er åben, når kunden er klar til at købe – på tværs af geografi og tid.

Samtidig sparer e-handel mængder af administrativ tid, fordi kunderne selv indtaster deres ordrer, og fordi alle ordre-, fakturerings-, lager- og logistikprocesser mellem webshop og ERP kan automatiseres.

Læs også: 17 funktioner i en B2B webshop, der skaber værdi

Sæt kunden i centrum

Ud over at spare administrativ tid kan du også tilbyde dine kunder self-service, som differentierer dig fra konkurrenterne. Med self-service får dine kunder nem 24/7/365 adgang til produktinformationer, priser, leverings- og ordrestatus samt købshistorik, returservice m.v.

Ved at analysere kundens køb og præferencer kan du tilbyde nye, relevante produkter og services til kunden. Du kan desuden skræddersy sortiment, kundeservice, leveringsbetingelser, priser og rabatter til den enkelte kunde.

Det giver dig helt nye muligheder for at sætte kunden i centrum og skabe loyalitet. Gjort rigtigt, har du endda gode muligheder for at skabe nye behov for kunden.

Se vores casevideo om Glaseksperten

Læs resten af casen

Få effektiv lagerstyring med en B2B-webshop

En B2B-webshop kan være en effektiv løsning til at optimere lagerstyringen i virksomheder på følgende måder:

  1. Realtidsopdateringer: Ved at integrere webshoppen med lagerstyringssystemet får virksomheden realtidsopdateringer om lagerbeholdning og tilgængelighed af varer. Dette gør det muligt for virksomheden at have en nøjagtig og opdateret oversigt over, hvilke varer der er på lager, og hvornår der skal genbestilles.

  2. Automatiserede lagerprocesser: En B2B-webshop kan automatisere lagerprocesserne ved at generere automatisk lagerbestillinger baseret på kundernes ordrer. Dette betyder, at virksomheden ikke behøver at manuelt kontrollere lagerbeholdningen eller placere ordrer, hvilket sparer tid og minimerer risikoen for fejl.

  3. Optimeret lagerplacering: Ved hjælp af data og analyser fra webshoppen kan virksomheden identificere, hvilke produkter der sælger bedst, og hvordan de bevæger sig gennem lageret. Dette kan hjælpe med at optimere lagerplaceringen og sikre, at varerne er let tilgængelige og klar til afsendelse.

  4. Minimering af lagerproblemer: En B2B-webshop kan advare virksomheden, når der er lav lagerbeholdning af en bestemt vare eller når der er behov for en genbestilling. Dette hjælper med at minimere risikoen for at løbe tør for varer og sikrer, at virksomheden altid kan levere bestillinger til tiden.

  5. Bedre styring af returvarer: En B2B-webshop kan integreres med returprocessen for at give en mere struktureret håndtering af returvarer. Virksomheden kan let registrere og administrere returneringer, hvilket gør det lettere at håndtere refusioner, returnerede varer og kunderelationer.

Læs også: Sådan får du lagerstyring til din webshop med Business Central

Kom i gang med eksport

Mange danske virksomheder kan desuden udnytte potentialet i det stigende e-handelssalg på tværs af landegrænser. Den globale målgruppe vokser og ved hjælp af en ny online salgskanal vil I kunne afsætte produkter på nye markeder. 

Det er væsentligt billigere at sælge online uden for landets grænser i forhold til at etablere fysiske salgsplatforme. 

I dag findes der et hav af tillægsløsninger og apps, der kan håndtere ting, som f.eks. fragt, told, valuta, betalingsmuligheder, osv. Det giver mindre komplikationer med at indtræde på nye markeder via jeres B2B-webshop. 

Et oplagt næste skridt

Potentialet er stort. Dine kunder efterspørger online købsmuligheder, og mange af dine nye kunder forventer det.

E-handel er et oplagt næste skridt for din virksomhed – og det er nemmere, end du tror at komme i gang.

Der findes i dag mange webshop-platforme, som er nemme at komme i gang med - f.eks. Shopify.

På Shopify findes der mange apps, som kan kobles på jeres løsning. Det kan f.eks. være til:

  • Shipping
  • Ordre tracking
  • POS
  • Label printing
  • Abonnementsordringer
  • GDPR Compliance
  • E-mailmarketing
  • Og meget mere.

Ønsker man derimod at bygge flere tilpasninger på sin B2B-webshop, så anbefaler vi et kig på CMS-platformene DynamicWeb eller Umbraco.

I dag har det aldrig været lettere at komme i gang med en B2B-webshop. Tag de første skridt allerede i dag og gør jeg nogle tanker om, hvad I gerne vil sælge online og til hvem. 

Vi hjælper gerne med et sparringsmøde. 

Kontakt os her

 

Vil du have mere inspiration om e-handel?

 

Andre spændende artikler om e-handel:

Sådan får du succes med en B2B webshop

Funktioner i en B2B webshop, der skaber værdi

Hvorfor er PIM vigtig for jeres B2B webshop?

Aktuelle trends i B2B e-handel