De mest anvendte ERP-systemer i Danmark

Hvordan ser ERP-landskabet ud i Danmark? Vi har samlet en liste over de ERP-systemer, der typisk bruges i danske virksomheder.

Vi har lavet en liste over de mest anvendte ERP-systemer i Danmark. Læs om, hvad de forskellige ERP-systemer kan bruges til. - NORRIQ

Hvilke ERP-systemer er de mest anvendte i Danmark?

Microsoft Business Central

Et af de mere udbredte ERP-systemer i Danmark er Microsoft Business Central. Business Central er en alt-i-én-løsning til virksomhedsstyring, der er nem at bruge og tilpasse, og som hjælper med at forbinde de forskellige grene i en virksomhed. Det er en moderne og kraftfuld løsning, der findes både i en on-premise og cloud-udgave, og som tilbyder værktøjer til end-to-end-styring af dine produkter og tjenester, hele vejen fra design til levering.

Styrkerne i Business Central ligger i at optimere forretningsprocesser, som f.eks.:

  • Økonomistyring
  • Rapportering
  • Lagerstyring
  • Produktionsstyring
  • Salg
  • Projektstyring
  • Administration

Med Microsoft Business Central kan I blandt andet opbygge kunderelationer ved at skabe effektive salgsprocesser med CRM-integration - herunder tilbud og kontrakter. I får mulighed for at administrere alle muligheder ét sted og opbygge et komplet overblik over hver enkelt kunde på tværs af alle systemer med Microsoft Power BI og andre værktøjer som f.eks. Office 365.

I kan også styrke samarbejdet og f.eks. dele oplysninger sikkert ved hjælp af SharePoint Online eller OneDrive for Business og arbejde sammen i dokumenter online ved hjælp af OneNote Online eller Teams. 

Alt i alt er det kke underligt, at Business Central er et populært ERP-system i Danmark.

Mere om Business Central

Se vores video om Business Central:

 

Microsoft NAV

Microsoft Dynamics NAV er forgængeren til Business Central, og ligesom sin forgænger er det en forretningssystemplatform udviklet af Microsoft, der hjælper små og mellemstore virksomheder med at lede og automatisere mange af deres daglige processer. Denne løsning er designet til at forenkle og strømline forretningsaktiviteter, såsom økonomistyring, kundeservice, lagerstyring og projektledelse.

Løsningen integrerer også nemt med andre Microsoft-produkter som Office 365, Power BI og Azure, hvilket gør det nemt at arbejde på tværs af forskellige platforme og applikationer.

Dynamics NAV / Navision blev en del af Dynamics 365-brandet i 2018, hvor løsningen skiftede navn til Dynamics 365 Business Central. Men mange kører fortsat på en ældre version af NAV. Det kan have betydninger for fremtidig support og opdateringer til ERP-systemet, og derfor vælger mange danske virksomheder lige nu at opgradere deres gamle NAV til en Dynamics 365 Business Central.

Vi har skrevet en eBook om fordelene ved at gå fra NAV i kælderen og til Business Central i “skyen”. Her får du 10 bud på vejen til Business Central.

Hent eBook

 

Microsoft C5

Microsoft C5 blev lanceret i 1995 og er primært rettet mod små og mellemstore virksomheder. Microsoft C5 hjælper virksomheder med at styre deres finansielle, logistiske og administrative processer på en effektiv og integreret måde. Nogle af hovedfunktionerne i Microsoft C5 inkluderer finansiel styring, salgs- og købsstyring, lagerstyring og projektstyring.

I 2018 annoncerede Microsoft, at de ville stoppe med at udvikle og supportere Microsoft C5, og i stedet fokusere på Business Central, men en del virksomheder er fortsat på løsningen. 
 

Microsoft Axapta

En anden ERP-løsning man ofte møder hos danske virksomheder er Microsoft Axapta, også kendt som Dynamics AX. Løsningen blev oprindeligt skabt af det danske firma Damgaard Data og senere opkøbt af Microsoft i 2002. Microsoft Axapta er en del af Microsofts større Dynamics-familie af forretningssoftware, der også inkluderer Dynamics NAV, Dynamics GP og Dynamics CRM.

Ligesom de øvrige løsninger er hovedfunktionerne i Microsoft Axapta bl.a.:

  • Finansiel administration: Styring af regnskab, budgettering, omkostningsanalyse og rapportering.
  • Supply chain management: Kontrol af lager, indkøb, salg og distribution.
  • Produktionsstyring: Planlægning og overvågning af produktionsprocesser, ressourceplanlægning og kvalitetskontrol.
  • Projektledelse: Håndtering af projekter fra start til slut, inklusive ressourceallokering, tidsplanlægning og økonomisk styring.
  • Human resources: Administration af medarbejderdata, rekruttering, træning, tidsregistrering og løn.
  • Customer Relationship Management (CRM): Håndtering af kundeoplysninger, salg og marketing, kundeservice og support.

I 2018 blev Microsoft Axapta officielt erstattet af Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations, en cloud-baseret løsning, der bygger på Axaptas kernefunktioner og tilføjer yderligere funktionalitet og integration med andre Microsoft-produkter.

Læs: Hvorfor opgradere fra Dynamics AX til 365 Business Central?

 

e-conomic

e-conomic er et online-regnskabsprogram, der tilbyder bogføring, fakturering og rapportering til små og mellemstore virksomheder. Programmet bruges af mange danske virksomheder, og er kendt for at være et åbent system.

e-conomic kan hjælpe med at automatisere arbejdsgange, herunder bogføringsprocessen og opbevaring af dine bilag, og det kan være et godt værktøj til at holde styr på din virksomheds regnskab. e-conomic er et godt værktøj til regnskabsmæssige opgaver, men har begrænsninger, når det sammenholdes med økonomisystemer, der er målrettet hele virksomheden.

Man kan kalde det for et light version ERP, og derfor passer det måske bedst til små virksomheder.

Har man mere komplekse processer i sin værdikæde, så bør man vælge et ERP-system, der kan varetage dem. 

Her vil vi klart anbefale et ERP-system, som Dynamics 365 Business Central.

Læs også: 5 fede ting ved Business Central, mange ikke tænker over

 

Har du spørgsmål om ERP-systemer?

Vi har guidet og hjulpet mange danske virksomheder med at vælge det mest optimale ERP-system. Nogle gange kan det være svært at sammenholde de mange ERP-systemer. Hvilke fordele og ulemper har de? Hvilket ERP-system kan effektivisere mine forretningsprocesser?

Vores dygtige ERP-konsulenter kan hjælpe dig med svaret. Tag kontakt til os, og vi tager med glæde en uforpligtende snak om dit projekt.

Kontakt os her

 

Andre spændende artikler:

Er Business Central i skyen også til store virksomheder?

Spørg dig selv, hvornår du skal skifte fra NAV til Business Central

5 fordele ved digital fakturahåndtering