B2C-webshop - et vigtigt strategisk ben

Der er sket meget, siden Illums Bolighus åbnede dørene for første gang tilbage i 1941. I dag har forretningen 17 butikker i fire lande, cirka 500 ansatte og en årlig omsætning på over 600 millioner kroner. De seneste år er forretningen vokset tilsvarende online, og B2C webshoppen er blevet et af de vigtigste ben i Bolighusets strategi.

”E-handel spiller en helt central rolle i vores kanalstrategi i dag. Det er et område, der bare vokser og vokser. Det er dér, kunderne rykker hen, og vi er nødt til at følge med,” siger Claus Michelsen, CFO i Illums Bolighus.

For Illums Bolighus er webshop og fysiske butikker ikke et enten-eller men et både-og. Derfor er der hele tiden fokus på at skabe en tæt forbindelse imellem de store, imponerende fysiske butikker og online-universet. Dermed er omni-channel også et vigtigt pejlemærke i Bolighusets kontinuerlige arbejde med at udvikle deres e-handelsplatform, og Illums Bolighus er et godt eksempel på en dansk virksomhed, der lykkedes med at skabe en klar sammenhæng og god kundeoplevelse på tværs af den fysiske og den digitale verden.

B2B webshop til Illums Bolighus

Stærk løsning med integration til NAV

Bolighusets e-handelsrejse tog sin begyndelse for en del år siden, og da der skulle vælges en digital rejseleder og sparringspartner faldt valget på NORRIQ.

”NORRIQ er stærke på både design, processer og teknologi, og de tilbyder os sparring i forhold til alle de digitale platforme, vi opererer på, både website, PIM system og integration til NAV. Det har virkelig givet værdi at have en samarbejdspartner, der kan kigge ned i alle tre løsninger oppefra,” siger Anton Danielsen, E-commerce Manager i Illums Bolighus.

Resultat er en af markedets stærkeste B2C webshops med integration til NAV, integrationer til lagerstyringen Warehouse Management System (WMS) og PIM system. Løsningen er baseret på DynamicWeb og har en tårnhøj performance. Integration på kryds af systemer er et farvel til alle former for dobbeltindtastninger og manuel flytning af data. Speciel Cashing strategi, optimering på alt front-end, optimeret mobilvenlighed, bedre søgefaciliteter og flere filtre har fået konverteringen til at stige, mens PIM-løsningen har reduceret ressourceforbruget markant. Løsningen er indbegrebet af stabilitet og har høj hastighed uden kø-system.

Webshop med integration til NAV

Effektivt PIM-system skaber værdi

”For os betyder integrationen langt færre manuelle timer og færre fejl. Vi styrer alle priser og rabatter i ERP-systemet, og alle processerne omkring ordrer, lager, fakturering og logistik på tværs af webshops og ERP-systemet er automatiserede. For os bliver noget meget komplekst helt enkelt,” fortæller Anton Danielsen.

Et af de elementer af løsningen, der spiller en stor rolle, er PIM-løsningen. Med den kan Illums Bolighus nemlig samle alle deres produktdata på tværs af systemer og lande i én løsning, og forbinde deres ERP-system med alle de kanaler, der rummer data.

"Værdien af PIM-løsningen er, at vi på en effektiv måde har samlet alle vores produktdata et sted. Vi har også alle sproglagene liggende, så al vores data ligger i alle sprog i den samme løsning. Det gør det nemt at skubbe nye ting ud på alle kanaler, og vedligeholdelse af stamdata tager en brøkdel af den tid, det tog før. Vi retter tingene ét sted, og så bliver de ændret fem forskellige steder,” forklarer Anton Danielsen.

Nemmere administration via PIM

Interesseret i, hvad vi kan gøre for jer?