• Field Service
  • CRM

Kan din Field Service-funktion drive vækst?

I disse dage er der ét spørgsmål, alle virksomhedsledere bør stille sig selv: Kan mit servicecenter transformeres til et profitcenter? Mange steder vil svaret nemlig være, ”ja”. Ikke mindst hvis du tilfører digitale kræfter – og griber nogle af de mange nye muligheder inden for Field Service.

Servicebegrebet er kravlet op ad agendaen hos mange virksomhedsledere - og det med god grund. Mange har nemlig fået øjnene op for, at servicefunktionen kan være en overset vækstdriver. Ikke mindst hvis virksomheden har kørende teknikere, der udfører ”service i felten” på diverse installationer eller andet udstyr. Field Service er nemlig et af de områder, der de seneste år har nydt særlig godt af nye digitale – og dermed også forretningsmæssige – muligheder.    

Datadeling skaber værdi i servicefunktionen

Udgangspunktet for at transformere Field Service til et profitcenter handler om at dele data. Vi kender det fra andre områder som fx Business Intelligence, hvor opsamling og præsentation af data er vejen til bedre beslutninger og i sidste ende en bedre forretning.

På samme måde er det med Field Service. Når hele den kundevendte organisation har adgang til de samme data om kunderne og deres installationer eller udstyr, opstår der mulighed for en stærkere og mere proaktiv indsats, som erfaringsmæssigt nærmest øjeblikkeligt kan aflæses på salgskurven.  

Det kræver imidlertid, at Field Service-løsningen arbejder integreret med virksomhedens ERP- og CRM-system.    

Byg en bedre forretning med digitale værktøjer

En anden parameter, der er afgørende, når en servicefunktion skal levere mere på indtjeningen, er naturligvis omkostningerne. Service er generelt et af de områder, hvor det kan være vanskeligt at få optimeret ressourcerne på grund af spildtid. Derfor er et professionelt planlægningsværktøj til back office et must.  

Forestil dig, hvad det ville betyde for jeres planlægning, hvis I havde et moderne værktøj, der gav fuldt overblik over serviceopgaver, medarbejdere, kompetencer og deres geografiske placering, og hvor nemt det ville være at flytte rundt på ressourcerne, når der opstod ændringer.

Og forestil dig så de store operationelle fordele ved at forbinde back office med den enkelte tekniker via mobilen, så teknikeren ude på opgaven havde adgang til alle tilgængelige informationer om opgaven, kunden og udstyret, serviceaftale, manualer og betjeningsvejledninger mm.

Når medarbejderne får de bedste værktøjer stillet til rådighed, vil det ses på bundlinjen.

Effektiv afslutning af servicebesøg sparer tid og penge

Tid er penge – og nogle gange mange penge. I servicefunktionen er det erfaringsmæssigt en tid- og pengerøver ikke at afslutte servicebesøget på stedet. Derfor gør det en stor forskel, at medarbejderen kan fakturere opgaven på stedet og få kundens underskrift på servicerapporten med det samme. På den måde bruges tiden hos kunden, medarbejderen husker at få det hele med og – ikke mindst – at fakturere det, der ikke er dækket af aftalen eller garantien.  

IoT i Field Service er ikke længere fremtid

Når I vælger løsningen, der skal hjælpe med til at gøre servicefunktionen til en indbringende forretning, er det vigtigt, at den er bygget til at kunne arbejde med Internet of Things, IoT.

Indbygning af sensorer i udstyr er ikke længere fremtid. Udviklingen af Predicitive Maintenance, hvor sensorerne giver besked til serviceafdelingen om, at en maskine har behov for eftersyn, har været lidt tid undervejs, men nu kører toget med billigere sensorer og trådløs kommunikation overalt. De forretningsmæssige muligheder er store - forestil dig, at kundens udstyr kommunikerer direkte med jeres Field-Service-løsning. Det betyder, at I kan opdage og afhjælpe et problem – inden kunden faktisk oplever det.

Så gå ikke glip af jeres vækstpotentiale. Måske befinder det sig lige nu i jeres servicefunktion? 
 

Læs mere her: Sådan øgede B-Close omsætningen med hele 20 mio. euro på bare 5 år ved at automatisere og integrere hele deres servicefunktion

da-DK
Kontakt os