Hvorfor har virksomheden brug for en PIM-løsning?

Vigtigheden af produktdata øges i disse år - og særligt for at leve op til generelle dokumentationskrav.

En Product Information Management-løsning styrer produktdata, fx fra producenter og leverandører. I en webshop sørger den rigtige styring af produktdata for hurtigt at få nye varer på hylden, øge salget og optage nye markeder.

Vores PIM-kunder taler deres egnet tydelige sprog

Hvad er en PIM-løsning, spørger du?

PIM står for Product Information Management.

Det er de processer i din virksomhed, der samler, vedligeholder og distribuerer produktdata. PIM og e-handel nævnes ofte i flæng, fordi en af PIMs vigtige opgaver er at levere data til webshoppen og andre salgskanaler og -materialer.

Når løsninger til styring af produktdata bliver mere og mere udbredte i virksomhederne, skyldes det også, at virksomhederne formår at effektivisere produktdata-processerne og dermed spare tid i forskellige afdelinger. 

Ofte er der mange involverede i produktdata, fx produktchefer, indkøb, marketing og e-commerce.

Dét i sig selv stiller krav om struktur og central styring.

Hvornår opstår behovet for en PIM-løsning?

Tidspunktet er i hvert fald kommet, når to ”kurver” krydser hinanden:

  • Den opadgående kurve for øgede krav til data
  • Den nedadgående kurve for effektivitet i arbejdet med produktdata.

Hvis de to kurver får lov til at udvikle sig hver sin vej, styrer virksomheden mod en form for produktdatakaos, som hurtigt kan koste både omsætning og indtjening. Og i hvert fald en masse arbejdskraft, som kunne bruges bedre.

Symptomer på, at det går den forkerte vej, er: 

  • Produktdata har svingende kvalitet
  • Produktdata hentes fra mange forskellige kilder, herunder regneark
  • Produktark ændres forskellige steder
  • Data er ikke klar, når I står og skal bruge dem.

Hvilket udbytte får du af en PIM-løsning?

En PIM-løsning betyder, at I sparer tid og omkostninger i organisationen - og høster disse fordele:

  • Transparens i arbejdet med data, dvs. ingen tvivl om, hvor data kommer fra eller hvem, der ”ejer” data.
  • Data kan nemt fremsøges.
  • Data importeres automatisk fra leverandører, hvilket sparer ”kedeligt” manuelt arbejde og minimerer fejl.
  • Data skal ikke længere administreres i ERP-systemet eller i de tilpasninger af systemet, som ofte er nødvendige, fordi ERP ikke er skabt til styring af produktdata. I stedet er der fuld integration mellem ERP og jeres PIM-løsning.

Summen af alt dette: I kan være mere sikre på kvaliteten af jeres data.

Hvad skal I overveje, før I går i gang med en PIM-løsning?

Det er vigtigt er at komme i gang på den rigtige måde.

For mange virksomheder kan det være en god idé at tage PIM med i projektet ifm. opgradering af en ERP-løsning.

Det betyder, at man implementerer en løsning, der er den bedst egnede til formålet – ”best of breed” – og at denne del tages ud af ERP-projektet og dermed ”slanker” det.

Hvornår skal I overveje et PIM-system?

Ligger jeres data i forskellige systemer - fx Excel - og bruger I tid på at hente data rundt omkring? Så er det tid til PIM!

I disse situationer giver en PIM-løsning også værdi:

  • shopping_cart Flere kanaler - I markedsfører jeres produkter via forskellige kanaler, herunder en webshop.
  • language Flere sprog - I er en international virksomhed med behov for at kommunikere på flere sprog.
  • trending_up Flere aktiviteter - I er i vækst med flere marketingaktiviteter, flere kataloger og måske flere webshops.
  • description Flere produkter - I handler med produkter med et stort antal informationer og beskrivelser.
  • settings Flere systemer - I overvejer nyt eller opgraderet ERP-system – fx fra NAV til Dynamics 365 Business Central.
  • archive Flere produktdata - I øger mængden af produktdata og ønsker en struktureret data-import fra leverandører.

Sådan skaber en PIM-løsning værdi for jeres virksomhed

Distribuér data på tværs af kanaler og medier

Giv jeres medarbejdere, der i dag forsyner dine produkter med informationer, en bedre og mere effektiv arbejdsdag.

Hjælp til ERP-opgradering

I får mulighed for – ofte uden ekstraomkostning i tid og penge – at inkludere et nyt PIM system i jeres opgraderingsprojekt.

PIM gør det nemt

Kundespecifik kommunikation

Jeres sælgere får mulighed for at arbejde nemt med differentieret, kundespecifik information.

De rette data til forbrugeren

Forbrugeren får de rette informationer og dermed det bedste grundlag for at træffe sin købsbeslutning.

Kundespecifik kommunikation

Ensartet kundeoplevelse

Giv jeres kunder den samme oplevelse på alle jeres platforme, når al data hentes i PIM løsningen.

Flere varer på hylderne

I kan udbyde et større sortiment uden at skulle oprette varerne i jeres ERP-løsning.

Ensartet kundeoplevelse

Færre fejl i produktdata

I vil opleve langt færre fejl i jeres produktdata, når I erstatter andre systemer og Excel ark med en ”best of breed” PIM- løsning.

Nemmere at lave kampagner

Det bliver nemmere at skræddersy kampagner på basis af et udvalg af produkter eller produktgrupper.

Færre fejl i produktdata

Nemt af brede salget ud

Det bliver lettere at starte salg ad andre kanaler, når I har fuldstændig styr på jeres produktdata. 

Nemmere oversættelse

International vækst bliver nemmere, idet oversættelse, opdatering og publicering lægges ind i nogle faste processer.

PIM gør det nemt af brede salget ud

Se hvordan PIM skaber værdi for Illums Bolighus

Eller læs historien om Illums brug af PIM

Seneste blogs

NORRIQ anbefaler Perfions PIM-løsning

Få en snak med en PIM-ekspert

Book et uforpligtende opkald i dag