Sådan finder du den rette ERP-partner

At vælge den rigtige IT-partner er lige så vigtigt som at vælge den rigtige løsning. Men hvordan kender man en god fra en dårlig? Her er 6 tegn, der bør få dig til at overveje en ekstra gang:

1: One size fits all 

Når det kommer til ERP, kan en one size fits all-strategi være et faresignal. Det er langt fra alle virksomheder, der matcher en standardløsning fuldstændig uden tilpasninger eller integrationer. En god samarbejdspartner vil derfor være opmærksom på, at I får en løsning, der passer til jeres behov.  

2: Ingen yderligere spørgsmål  

I et ERP-projekt har små detaljer ofte stor betydning. For at kunne levere et godt projekt, skal en IT-partner kunne stille de rigtige spørgsmål. Dårlig eller manglende kommunikation kan give udfordringer. En partner der ikke stiller spørgsmål, vil mangle den rigtige information og ofte basere sit arbejde på antagelser, der måske ikke matcher jeres virkelighed. 

3: Gemmer sig bag undskyldninger 

Med ethvert ERP-projekt følger uforudsete udfordringer. Det er et vilkår, og ikke til at komme udenom. Hvis du oplever, at din IT-partner kommer med undskyldninger for at undgå forhindringerne i stedet for at lede efter reelle løsninger, bør du overveje den potentielle partners fremgangsmåde en ekstra gang. 

4: Manglende kendskab til din branche eller type af løsninger 

Ingen virksomheder er ens, men den IT-partner, der har den bedste forståelse for din branche eller den type af løsninger, I har brug for, vil levere det bedste projekt. Tager din partner ikke højde for de specifikke processer, I anvender, kan vejen til succes være lang. Find en partner, der kender og forstår jeres processer eller branche, så du sikrer de nødvendige specifikke funktioner i jeres løsning.  

5: Undervurderer det menneskelige aspekt 

Et ERP-projekt er altid et samarbejde mellem en IT-partner og de medarbejdere, der skal bruge løsningen. Hvis en IT-partner ikke demonstrerer forståelse for betydningen af det samarbejde, bør det give stof til eftertanke. Alle i virksomheden skal være en del af forandringen, og derfor bør værdien af ​​den menneskelige kapital aldrig undervurderes i et IT-projekt. 

6: Manglen på en struktur 

De dygtigste ERP-specialister arbejder struktureret. De skitserer processer og dokumenterer, hvad de ser, og giver individuel rådgivning. De samler krav, designer og implementerer med udgangspunkt i din virksomhed. De tager højde for forandringsledelse, sørger for træning af medarbejderne, supporterer, styrer og analyserer resultaterne undervejs. Hvis en IT-partner ser ud til at mangle denne form for struktur, skal du overveje valget en ekstra gang. Bed altid om referencer og tjek dem grundigt. 

Et godt forarbejde er en god investering 

De første trin i et digitalt projekt er ofte de vigtigste. Et godt forarbejde hjælper dig med at ”shortliste” og i sidste ende vælge den helt rigtige IT-partner på en struktureret måde. Fokuser på jeres virksomhed, når I i dialogen med potentielle IT-partnere skal beskrive jeres behov: Hvilke processer har I? Og hvad vil I gerne optimere og automatisere? Jo mere præcist I kan beskrive jeres behov jo bedre. For de virksomheder med mindre erfaring med IT-projekter kan det være relevant at få hjælp til at specificere kravene, f.eks. fra en uvildig rådgiver.  

Og husk at ERP er en investering og ikke en udgift. Når du sparer tid, reducerer fejl, træffer bedre beslutninger eller sælger mere ved at implementere en god IT-løsning, kommer udgiften mange gange igen.  

Der findes ingen bjerge uden dale, og ingen gode IT-leverandører uden dårlige. Vi håber, at I med denne artikel er bedre klædt på til at genkende de gode - og til at styre uden om de dårlige.    

 

Sådan finder du den bedste IT-partner
– en tjekliste 

 
Heldigvis er der IT-spillere på markedet med dygtige og erfarne konsulenter med strukturerede arbejdsmetoder. Men hvordan kan I genkende dem? Her er en række kendetegn, der typisk går igen:  

 

  • De er eksperter inden for deres felt og har dokumenteret erfaring med jeres branche eller processer 
     
  • De ser det større billede, bringer værdi med teknisk knowhow og tænker ud af boksen 
     
  • De er transparente ift. deres arbejdsmetoder og fremtidige support 
     
  • De sætter jeres succes i centrum og leverer ud over jeres forventninger 
     
  • De foregriber potentielle udfordringer og søger løsninger 
     
  • De har et godt ry og masser af gode referencer