Sådan får du succes med e-handel | 7 brugbare råd & tips

Der er mange ting at overveje, når du vil i gang med e-handel. Men hvordan skaber du fundamentet for nemt og hurtigt at høste gevinsterne ved at etablere en online platform?

Sådan får du succes med din e handelsløsning - læs vores blogindlæg og få brugbare råd - NORRIQ

Intro

Der er mange ting at overveje, når du vil i gang med e-handel. Men hvordan skaber du fundamentet for nemt og hurtigt at høste gevinsterne ved at etablere en online platform?

E-handel er mere end et flot webdesign

At få succes med e-handel stiller store krav til din online platform. Den skal kunne positionere dig stærkt i dit online marked, perfektionere dit online salg, og tilbyde den optimale kundeoplevelse i webshoppen. Hvordan skaber du de bedste rammer for dette?

Vi koger vores erfaring fra hundredvis af projekter ned til 7 gode råd. Jo mindre kompleksitet, desto bedre. Det er vores oplevelse, at vores kunder ønsker mindre kompleksitet. Vi oplever også, at de foretrækker køreklare e-handelsløsninger, der giver adgang til al den e-handelsfunktionalitet, som en virksomhed har brug for.

I stedet for at kaste sig ud i udviklingsprojekter, hvor omkostningerne er høje og risikoen stor, vælger virksomhederne i dag en e-handelsløsning, der sætter dem i stand til at implementere professionel e-handelsfunktionalitet nemt, hurtigt og sikkert.

Hvorfor er ERP- og PIM integration vigtig?

Det kan være fristende for en virksomhed at vælge en af de mange e-handelsløsninger på markedet, og få den forbundet med virksomhedens ERP- og PIM-systemer med såkaldte interfaces. Alternativet er at gå efter en e-handelsløsning med dyb ERP- og PIM-integration, hvilket giver enorme fordele for virksomheder med online ambitioner. ERP-integration er vigtig, fordi din webshop ikke selv kan beregne ordrer, lagerstatus, eller styre priser og produktinformation.

Ved at integrere webshoppen med dine ERP-processer kan du styre priser og rabatter i ERP-systemet, og dermed spare masser af tid, fordi du får automatiseret processerne for ordrer, lager, fakturering og logistik på tværs af webshop og ERP-system. Og med PIM-integration sikrer du, at alle produktinformationer, som f.eks. beskrivelser, fotos og priser, altid er korrekte og opdaterede i webshoppen.

Denne opdatering er altafgørende for, at du kan tilbyde den optimale kundeoplevelse.

Sådan får du succes med e-handel | 7 brugbare råd & tips

 

7 genveje til succes med e-handel

Ud fra vores erfaringer får du her 7 anbefalinger til, hvordan du kan skyde genvej til succes med e-handel.

1. Vælg en køreklar løsning

I en verden, hvor digitalisering udfordrer virksomheder i, hvordan de bedst kan levere værdi for deres kunder, bør man vælge en køreklar e handelsløsning. Gå efter webshop-løsninger, som lever op til dine forretningsbehov og kan være klar til drift uden at skulle bygge komplicerede integrationer.

Nøgleordet her er test, test og test. Derfor anbefaler vi, at virksomheder vælger en MVP-tilgang (Minimum Viable Product), så man hurtigt kan komme i gang med at teste, hvilke funktioner i e handelsløsningen, som giver værdi overfor sine kunder.

Det giver også et mere præcist billede af, hvilke funktioner i e handelsløsningen, som forbedres eller udvides.

2. Tænk integration til dine forretningssystemer

For at få succes med e-handel er det vigtigt at dine data flyder mellem webshoppen og dine andre forretningssystemer. Data fra f.eks. ERP, som Business Central, CRM eller PIM er værdifuld i enhver e handelsløsning.

  • Lagerdata og info fra ERP-systemet kan vise lagerstatus på webshoppen
  • Alle produktinformationer opbevares i PIM-systemet og vises på webshoppen
  • CRM-systemet holder styr på kundeservicesager, som kunden kan se i sit kundecenter på webshoppen

Jo mere styr du har på dine data, jo bedre en webshopoplevelse kan du levere til kunderne med din e handelsløsning.

3. Vælg en erfaren leverandør med dyb viden om både teknologi og forretningsprocesser

Dette råd er et af de vigtigere. Den samarbejdspartner eller leverandør du vælger til din e handelsløsning har stor indvirkning på din succes med e-handel.

  • Din leverandør skal have indsigt i din forretning, din branche og forstå den lige så godt, som du selv gør.
  • De skal turde udfordre dig på din e-handelsstrategi.
  • De skal ikke bare agere leverandør, men også som sparringspartner på din forretning og løsning.
  • Din leverandør skal have dyb teknologisk viden, så de kan levere en højt ydende e handelsløsning.

4. Vælg en skalerbar platform og start småt

Et andet kriterie for succes med e-handel nu og i fremtiden er løsningens skalerbarhed.

Dine kunder ændrer adfærd over tid – og det skal du kunne imødekomme.

Det gør du bedst ved at have en e handelsløsning, som tillader dig hurtigt at tilføje ny og opgradere eksisterende funktionalitet. Inden for konsulentverden kalder vi det for en agil løsning, hvor integrationer ikke er bundet for ”stramt” op i din løsning.

Vi anbefaler, at du starter småt. Tilbyd de basale funktioner i webshoppen og byg løbende på i takt med at dine og kundernes behov ændrer sig. Der er ingen grund til at investere i en kompleks løsning, hvis det ikke afspejler dine kunders behov.

Ønsker du en platform, som er agil, skalerbar og fremtidssikret, så bør du undersøge mulighederne for en Headless CMS-løsning.

Det kan du læse mere om i vores blogindlæg her.

Sådan får du succes med e-handel | 7 brugbare råd & tips

 

5. Få en løsning, der kan opsamle brugeradfærd på både website og webshop

Holdninger og meninger er der nok af, når du skal designe en webshop. Men data lyver aldrig! Du bør derfor vælge en løsning, som kan opsamle brugeradfærd og statistik på din webshop.

Det er værdifulde data, som du kan bruge til videreudvikling af din e handelsløsning.

Med de rigtige analyseredskaber vil du være i stand til at se:

  • Hvilke produkter, der sælger godt
  • Hvilke sider, de besøgende konverterer og ikke konverterer på
  • Hvilke kategorisider, der får flest besøg
  • Hvilke knapper og links dine besøgende klikker på

Alt denne data kan bruges til at designe og optimere din webshop, så dine besøgende får en god webshopoplevelse.

6. Vælg en løsning med indbyggede online marketingværktøjer

I mange moderne CMS-platforme findes der værdifulde online marketingværktøjer. Det anbefales derfor, at du finder en platform, som giver dig mulighed for lave søgemaskineoptimering og øger forudsætninger for bedre synlighed i Google. Hvis CMS-platformen også tilbyder split-testning er det også et stort plus. Her vil du kunne teste forskellige kampagner af på din webshop. Opsæt to versioner af dit kampagnebillede og test med real time data på, hvilken der konverterer bedst.

Dog kan du også vælge en e handelsløsning, som kan integreres til dedikerede online marketingværktøjer, som f.eks. e-mailmarketing i ActiveCampaign.

Nogle gange er de indbyggede værktøjer i CMS-platformen ikke de bedste. Alt afhænger selvfølgelig af dine behov. Vælg derfor en platform, som tillader nem integration til de førende online marketingværktøjer på markedet. Det giver dig mere frihed til at sammensætte den “tech-stack” som giver mening for din forretning.

7. Afsæt ressourcer til løbende optimering

Et webshop-projekt slutter aldrig helt. Der vil løbende være forbedringer og optimeringer.

Derfor skal du afsætte ressourcer til perioder med løbende optimeringer.

Sådan får du succes med e-handel | 7 brugbare råd & tips

 

Vil du have 13 tips til, hvordan du vælger den rette webshop-løsning?

Det har vi heldigvis skrevet en eBook omkring.Heri finder du vores dygtige konsulenters viden og erfaringer om succesfulde webshop-implementeringer kogt ned til en bouillonterning.

Klik på knappen og få din egen kopi af vores eBook.

Hent din kopi

 

Vil du vide mere om e-handel?

NORRIQ har et stærkt bud på en gennemprøvet, køreklar og integreret e-handelsløsning, der indeholder alt, hvad du skal bruge for at komme nemt i gang med online salg. Løsningen hedder NORRIQ e-Commerce Accelerator.

Læs mere om vores E-commerce Accelerator

 

Andre relevante artikler:

Succesfuld e-handel – også uden medvind

Sådan får du succes med en B2B webshop

17 funktioner i en B2B webshop, der skaber værdi