Vil være det førende bryggeri i Asien

Carlsberg er drevet af en ambitiøs ekspansionsstrategi om at blive det førende bryggeri i Asien gennem opkøb. De er repræsenteret i lande som Indien, Malaysia, Cambodia, Laos, Nepal, Singapore, Vietnam og Kina. Gennem joint ventures i Kina og Vietnam er Carlsberg involveret i 20+ bryggerier med over 5.000 ansatte.

Carlsberg produkter

Som mange andre organisationer med internationale fodaftryk stod Carlsberg over for udfordringer med, hvordan de kunne samle og håndtere vigtig forretningsindsigt på hovedkontoret, og samtidig tilbyde deres mindre, lokale enheder et brugervenligt system, der matcher deres behov.

IT blev vendepunktet

For bryggerier der følger en opkøbsstrategi, går vejen til succes via evnen til at forbinde nye bryggerier med hovedkontoret og sikre effektivitet gennem ensartede processer. Og så er evnen til at håndtere forskellige lokale love og regulativer også helt afgørende. Carlsberg vidste, at intelligent brug af IT var nøglen.

De kunne imidlertid ikke sætte deres lid til datterselskabernes mange forskellige systemer, der ikke kunne integreres med koncernsoftwaren SAP, og en udrulning af SAP ville ikke være hensigtsmæssig for datterselskaberne. Carlsbergs løsning var derfor at indføre et ensartet system for alle datterselskaberne, der også fungerede godt med SAP; en såkaldt ”two-tier ERP-strategi

For at opnå de mange fordele ved et integreret system, valgte Carlsberg at implementere Business Central (NAV) i datterselskaberne. Business Central understøtter et globalt bryggeris komplekse behov – og er samtidig intuitivt og nemt at bruge for medarbejdere i datterselskaberne. Den gnidningsfrie implementering af systemet betød, at løsningen i dag bliver brugt med stor succes på Carlsbergs bryggerier i blandt andet Indien, Laos, Vietnam og Kina.

Få opkøb hurtigt op at køre

ERP-løsningen er blevet en central løftestang for hurtig udrulning af effektive, brugervenlige og transparente best practice-processer på tværs af hovedkontoret og Carlsbergs 40+ bryggerier i Asien.

Løsningen har været med til at effektivisere datterselskaberne hele vejen fra produktion, kvalitet og indhold, afgifter, returemballage, salg og markedsføring til telesalg, service, distribution, rapportering og databehandling. Carlsberg har erstattet flere forskellige systemer med ét kernesystem i form af Business Central, der gør det muligt for det globale bryggeri at skabe et samlet og standardiseret ERP-miljø på tværs af flere lokationer.

Accelereret ROI

Carlsbergs investering i denne ERP-løsning har spillet en stor rolle for at få datterselskaberne op at køre hurtigt og effektivt – og for deres evne til at håndtere lokale love, skatter og regler.

Derudover har adgangen til gennemsigtig ledelsesinformation ført til hurtigere og mere præcise beslutninger. Løsningen har givet Carlsberg adgang til en samlet, fælles platform, der har givet en langt tættere integration mellem koncernen og de mindre bryggerier og enheder.

 

Læs mere om Two-Tier ERP i "Hub & Spoke"-arkitekturer

 

Om Carlsberg

Brygger J.C. Jacobsen etablerede Carlsberg i 1847. Carlsberg Group fokuserer primært på produktion, salg og distribution af øl og læskedrikke. De sælger deres produkter på mere end 150 markeder, og er med deres +40.000 ansatte den tredjestørste bryggerikoncern på verdensplan. Carlsberg har en stor portefølje af øl og andre drikkevaremærker. Deres hovedbrand – Carlsberg – er et af de mest kendte ølmærker i verden.