Two-Tier og Multisite ERP i en Hub & Spoke-arkitektur

I en Hub & Spoke-forretningsmodel administrerer et moderselskab eller hovedkvarter virksomhedens overordnede drift, mens øvrige lokationer eller datterselskaber fungerer som selvstændige enheder. 

Datterselskaberne er typiske fordelt på forskellige geografiske placeringer og har forskellige behov for at dele information med hovedkontoret. Til gengæld har disse mindre selskaber ikke behov for det samme kompleksitetsniveau i deres ERP-løsning ligesom de ikke har ressourcerne til at vedligeholde et stort system.

Løsningen findes med en Multisite- eller Two-Tier ERP-strategi.

image

Hvornår er Two-Tier ERP relevant?

Hvad enten jeres virksomhed er vokset organisk eller ved opkøb af andre virksomheder, så er det vigtigt at få konsolideret forretningssystemerne i de forskellige afdelinger, når de er en del af samme organisation. Såkaldte Hub-and-Spoke-arkitekturer er blevet brugt i mange år til at forenkle systemkonsolideringer. Typisk kører en af ​​virksomhederne, måske hovedkontoret, på en stor og tung ERP-løsning, fx SAP, designet til større virksomheder. En anden, mindre virksomhed bruger et andet ERP-system. For at undgå funktions- og datasiloer vil man integrere de to systemer; Two-Tier ERP.

Man kan for eksempel beslutte at styre al økonomi, analyser, masterplanlægning og HR på det samlede virksomhedsniveau i den store løsning, mens det mindre datterselskab fortsætter med at bruge sit system til at styre produktionen lokalt.

image

Vi anbefaler Microsoft Dynamics 365 Business Central som ERP-løsning til "spoke" (datterselskaberne) uanset om "hubben" benytter SAP, Oracle, F&O eller lignende enterprise-løsning.

Business Central har et særdeles alsidigt og robust integrationslag og så er det med fokus på cloud - og det er en stor fordel ved opsætning af Hub-and-Spoke-miljøer. Multicompany- og flersprogs-funktionaliteterne i Business Central betyder desuden, at man kan skalere løsningen til at rumme mange forskellige forretningsenheder.

Vi har løst flere Multisite- og TwoTier ERP-projekter for internationale virksomheder, herunder Milestone, VetGruppen og Carlsberg.

Læs Carlsberg-casen

image

Business Central som Multisite ERP-løsning

Business Central fra Microsoft Dynamics 365 forener hele virksomhedens data og giver økonomiafdelingen et klart overblik. Indsigten i økonomi, salg, indkøb og lagerstyring gør det muligt hele tiden at justere og tilrette, så I kan sætte jer på toppen af jeres marked.

Styr de økonomiske data

Når I implementerer Business Central, bliver det nemmere at styre cashflow, bankafstemninger, anlægsaktiver, budgettering og projektomkostninger, og samtidig reducere tidsforbruget.

Automatiser forretningens processer

Alle Dynamics 365-løsninger er forbundet til Power Platformen. Det betyder, at løsningen er samlet, og arbejdsgangene bliver mere effektive.

Overvåg den økonomiske ydeevne

Business Central bruger indbyggede rapporter, Excel eller Microsoft Power BI og ubegrænsede datadimensioner til at give jer cashflow i realtid, hjælpe jer med at identificere økonomiske mønstre, analysere tendenser og forbedre forretningsplanlægningen.

 

Et stærkere samarbejde

En økonomiafdeling skal samarbejde mere end noget andet team, fordi de håndterer adskillige dokumenter og rapporter på tværs af organisationen. Med Microsoft Dynamics 365-universet understøttes samarbejdet med gnidningsfrie processer. 

Få mere ud af dine rapporter med BI

Med Power BI i din Business Central kan I hurtigt få adgang til og handle på rapporter og indsigter i realtid. AI-funktioner i Business Central kan hjælpe jer med at øge produktiviteten, og den åbne teknologi gør det også muligt at forbinde løsningen med andre BI-systemer.

Udvid hurtigt til globale markeder

Business Central giver jer mulighed for nemt at arbejde med flere valutaer, kurser, konsolideringer, intercompany-transaktioner og lokale skatteregler.

Fremskynd periodeafslutning

Både periodeafslutning og rapportering kan være krævende på grund af mængden af ​​data. Business Central hjælper jer med at reducere måneds- og årsafslutningen. I kan også strømline godkendelsesprocesser med Power Automate i Business Central.

En sikker investering

Ved at opgradere til fremtidens ERP-platform sikrer I jeres IT-investeringer - i stedet for fortsat at bruge penge på noget, der ophører. Og I kan investere i Apps, der optimerer økonomistyringen, fx Invoice Workflow til fakturahåndtering eller Travel & Expense Management til digital bilagshåndtering. 

Hvornår er Two-Tier ERP relevant?

Når et system bliver meget stort, bliver det dyrt at tilpasse, vedligeholde og opgradere. Det er den korte version.
Den uddybende version får du i eBogen nedenfor.

4 grunde til en Two-Tier ERP-strategi:

  1. Overtagelse af datterselskab
  2. Support på tilpassede systemer udløber
  3. Oprettelse af ny enhed i koncernen
  4. Uafhængig forretningsenhed i koncernen

4 fordele ved en Two-Tier ERP-strategi:

  1. Lavere omkostninger
  2. Øget hastighed/agilitet og fleksibilitet
  3. Større driftseffektivitet
  4. Understøttelse af lokale love og krav

2 ERP-systemer til 1 virksomhed

Tidligere anså man én samlet ERP-udrulning som den ideelle løsning for alle. Men selvom ét system fra én ERP-leverandør har klare fordele, kan fordelene være så svære at realisere, at det ikke er det rigtige for alle.

Derfor kan en Two-Tier ERP-strategi med en cloud-baseret ERP-løsning til de forskellige underenheder, der integreres med en koncernløsning fra SAP, Oracle eller andre, være en bedre løsning.

I denne eBook kan I blive klogere på, hvornår en Two-Tier ERP-strategi er relevant at følge, og hvad I skal være opmærksomme på undervejs.

Få din gratis eBook om Two-Tier ERP-strategi

Bliv klogere på, hvornår Two-Tier er relevant og få gode råd til, hvordan I griber det an.

Stærke apps til Two-Tier ERP-løsningen

Invoice Workflow repeat

Automatisér købsfaktura-processen - for overblik og overholdte bogføringsregler.

Læs mere chevron_right

Travel & Expense Management directions_car

Effektivisér rejseafregningen - et farvel til bilag og manuelle indtastninger.

Læs mere chevron_right

365Løn account_circle

Løft lønadministrationen - for integration til eBoks og eIndkomst, Nets og banker.

Læs mere chevron_right

Atradius Flow credit_card

Digital debitorstyring med Atradius Flow. Nemmere, hurtigere og mere sikkert.

Læs mere chevron_right

Konsolidator public

Få et cloud add-on, der automatiserer jeres konsolidering direkte i Business Central.

Læs mere chevron_right

TrueCommerce EDI screen_share

EDI automatiserer strømmen af data mellem jer og jeres samhandelspartnere.

Læs mere chevron_right

Advanced Intercompany business

Gør det muligt at sende salgs- og købsdokumenter fra flere virksomheder i realtid. 

Læs mere chevron_right

Master Data Management cloud_done

Master Data Management System standardiserer datastyring og effektiviserer kommunikationen.

Læs mere chevron_right

Vil I høre mere?

Book en uforpligtende snak med en IT-forretningskonsulent

FAQ om Multisite og Two-Tier ERP

Hvad er Two-Tier ERP?

Et Two-Tier ERP-setup er en løsning, hvor en virksomheds hovedkontoret bruger et ERP-system til at styre sin egen drift, mens dens datterselskaber eller øvrige lokationer bruger et separat, uafhængigt ERP-system. Dette giver hovedkontoret mulighed for centralt at administrere og konsolidere data, samtidig med at datterselskaberne stadig kan have autonomi til at styre deres egen drift.

Hvad er Multisite-arkitektur?

Her har man et netværk af ligestillede virksomheder, som ”deler” markedet imellem sig. Professionelle virksomheder f.eks. konsulentvirksomheder organiseres ofte på denne måde. I en multisite-arkitektur bruger alle lokationer i en virksomhed det samme ERP-system (One-Tier ERP), hvilket giver mulighed for løbende konsolidering og centralisering af data på tværs af alle lokationer. Dette kan hjælpe med at forbedre effektiviteten og konsistensen i jeres forretningsprocesser. 

Hvad er Hub & Spoke-arkitektur?

Hub-and-spoke-arkitektur kombinerer stabiliteten ved ​​en monolitisk platform med smidigheden ved ​​mikrotjenester. Her vil der være tale om virksomheder, hvor der er en ”mor-datter” relation, således at én virksomhed f.eks. står for SCM og de øvrige er salgsenheder. I hub-and-spoke-softwarearkitektur er "hubben" det grundlæggende datalag - et enkelt dataadgangspunkt, der kan levere omkring ca. 80 % af den funktionalitet, I har brug for.