Power BI til Business Central

TEFCOLD opkøbte deres første selskab i England i 2018, og skiftede i den forbindelse deres ERP-system til Business Central i hele gruppen.

Business Central er rent rapporteringsmæssigt et relativt ufleksibelt system. Derfor ledte TEFCOLD efter en skalerbar BI-platform, der kunne understøtte deres vækststrategi og give dem fleksible muligheder for at skabe dynamisk transparens og indsigt på tværs af selskaber og funktioner. Alt sammen for at skabe et grundlag, hvorfra de kunne drive øget performance.

Da NORRIQ pitchede en BI-løsning med NORRIQ’s BI Accelerator til Business Central fandt TEFCOLD frem til, at det var den rette løsning. BI Acceleratoren gav dem et standard set-up at bygge ud fra - i stor stil og med stor succes til følge.

Efterfølgende har TEFCOLD foretaget yderligere fem opkøb, der er rullet ud på deres BI-platform.

Alt data samlet ét sted

TEFCOLD har med deres løsning fra NORRIQ mulighed for at opbevare al data i et kæmpe “arkiv” - nemlig i et Data Warehouse. Arkivet er et farvel til alle spekulationer om, hvor data skal opbevares, og fra deres Data Warehouse kan de med Power BI-løsningen til enhver tid trække data ud og visualisere dem, så hele organisationen kan få værdi af dem.

I takt med opkøb af nye selskaber kan TEFCOLD nu opbevare alle historiske data et centralt sted. Det betyder, at de kan bruge salgshistorikken fra opkøbte selskaber og kombinere den data med deres nuværende salgstal.

Kundecase: Tefcold

Ønsker til BI-løsningen

TEFCOLD kom til NORRIQ med specifikke ønsker til deres BI-løsning - herunder:

  • Skalerbarhed – når TEFCOLD opkøber et nyt selskab, skal deres set-up udrulles hurtigt, og alle skal have adgang til den samme avancerede funktionalitet, der er bygget.
     
  • Ekspertise – løsningen skal leveres af en sparringspartner, der forstår TEFCOLD, deres forretningslogikker og funktioner, og som har dyb forstående for BI-platformen, datakompetencer, modellering og samspil med integrationer.
     
  • Tilpasningsevne – der skal være mulighed for løbende tilpasning og ændringer, efterhånden som TEFCOLD udvikler forretningen. At være begrænset af en standardløsning er ikke en mulighed.
     
  • Support – en pålidelig og responsiv partner, der hurtigt kan hjælpe med udvikling i høj kvalitet, opdatering og evt. fejlfinding. TEFCOLD ønskede “one-point of contact”, så de ikke skal sætte en partners forskellige medarbejdere ind i deres set-up hele tiden. Det gælder også support i forhold til øvrige leverandører af IT-løsninger, f.eks. CRM-systemer. Partneren skal kunne finde løsninger sammen.
     
  • Budget og omkostninger – prisen er altid vigtig, så prisen på konsulenttimer og Accelerator-pakke skal være konkurrencedygtig og stå på mål med kvaliteten af de leveringer, TEFCOLD får.
     
  • Kommunikation og samarbejde – en god kommunikation og god relation er vigtig for løbende at kunne udvikle samarbejdet i en positiv retning.
Kundecase: Tefcold

Værdi hele vejen rundt

I dag bruger TEFCOLD deres BI-løsning i alle deres selskaber i Europa og på tværs af funktioner, f.eks. i forbindelse med:

  • Topledelsesrapportering: Transparens og sammenligning af performance på tværs af selskaber. Dermed har topledelsen et samlet overblik og kan diskutere de rigtige indsatsområder.
     
  • Finansrapportering: Alle finansrapporter vises i BI, og alle selskaber rapporterer ens.
     
  • Salg og kundeanalyser: Fuld transparens i salgsdata på tværs af alle tænkelige parametre. De ved præcist, hvor de performer godt, hvorfor og visa-versa. Således kan de fokusere på indsatsen i stedet for analysen.
     
  • Sales Managers: Alle TEFCOLDs sælgere har deres egen applikation med deres egne kunder og data. Her foretager de automatisk en lang række analyser, som de har adgang til. På den måde kan de gøre en forskel for kunderne i dagligdagen, baseret på automatiserede indsigter. Det betyder mindre tid på analyse og forberedelse og mere tid til at gøre en forskel for TEFCOLDs kunder baseret på disse indsigter.
     
  • Uge/månedsrapporter: Alle selskaber i TEFCOLD har en skærm på kontoret, der viser ugens performance, så alle hele tiden ved, hvordan de performer. Skærmen opdateres hvert 20 minut.
     
  • Marketing: Leads, konverteringsrater og performance på tværs af kanaler, så de har indsigt i, hvad der virker hvor.
Kundecase: Tefcold

De største gevinster

  • ”En data-sandhed”: TEFCOLD bruger nu meget mindre tid på at diskutere fakta og datagrundlag og meget mere tid på at diskutere problemløsning og handling.
     
  • Bedre beslutninger: De handler meget mindre på intuition/gætteri og meget mere på fakta på tværs af afdelinger. Det gør, at TEFCOLD nu kan træffe bedre beslutninger.
     
  • Tidsbesparelse: De fleste rapporterings- og analyseprocesser er blevet automatiseret, hvilket sparer tid, der ellers ville blive brugt på manuel dataindsamling, behandling og rapportudarbejdelse.
     
  • Konkurrencefordel: Sammenlignet med deres konkurrenter, kan TEFCOLD agere meget hurtigere og træffe bedre beslutninger baseret på data, hvilket giver dem en konkurrencemæssig fordel.
     
  • Skalérbarhed understøtter strategien: TEFCOLD kan ”sætte strøm” til et nyt opkøb og skabe fuld transparens virkelig hurtigt med en meget skalerbar løsning.
Kundecase: Tefcold

Vi er meget tilfredse med vores BI-samarbejde med NORRIQ. De har udvist stor ekspertise, arbejdsomhed og vilje til, at vi sammen skal lykkes med vores projekter og ideer. Og vi har nu lært hinanden så godt at kende, at ny udvikling blot tager én max to e-mails, og så er vi i gang med første udkast til en løsning. En fornøjelse.

Jacob Ulfkjær Fog
Director, Strategic Business Development hos TEFCOLD
Jacob Ulfkjær Fog - Director, Strategic Business Development hos TEFCOLD

Om TEFCOLD

TEFCOLD er specialister i kommercielle køleskabe og frysere. Fra hovedkontoret i Viborg og kontorer i Storbritannien, Tjekkiet, Slovakiet, Belgien og Frankrig sælger de til mere end 5.000 kunder fordelt over 100 forskellige lande. 

TEFCOLD blev grundlagt i Viborg i 1987 af Torben og Frede Christensen.

Overvejer I Business Intelligence?

Få en uforpligtende snak med en af vores konsulenter