Skulle vi have siddet på samme måde som for to år siden og håndteret vores varer med den mængde, vi får ind nu, så skulle vi have haft langt flere hænder. Så på den måde har det jo givet os noget værdi. Og det har flyttet vores forretning fra offline til online.

Kira Clausen
Marketingchef, Stadsing A/S
Marketingchef, Stadsing A/S

Se video

Fra 1.800 til 12.000+ varer i webshoppen

Væksten er ganske iøjnefaldende i den Nørresundby baserede virksomhed, der blev grundlagt af Olf Stadsing i 1956 som forhandler af rengøringsmidler og i dag er en af landets førende leverandører af facility og safety produkter – med eksport til henved 30 lande. Kranerne har således netop løftet det sidste betonelement på plads i den fodboldbanestore lagerhal, der udvider lagerkapaciteten med cirka 40 procent. Til i alt over 12.000 pallepladser.

Især i de seneste to år har Stadsing været på en digital rejse, der har skabt et solidt fundament for både den organiske vækst og den vækst, der har baggrund i en fusion i 2018. Virksomheden er gået fra 1.800 aktive varer i webshoppen til 12.000+ i dag, og hele 36.000 varenumre ligger nu i PIM systemet.

image

Fleksibelt PIM-system løser flere opgaver

Netop PIM-systemet er krumtappen i e-handelsløsningen.

”Det vigtigste for mig ved et PIM system er fleksibiliteten og også begrænsningen – forstået på den måde, at vi har nogle kompetencer her i huset, der kan administrere og varetage den meget komplekse håndtering af vores data, og så har vi dem, der egentlig alene har til opgave at ”putte i kasser”. Og der er det utrolig vigtigt, at systemet kan mestre begge dele. At man har den fleksibilitet, der ligger i, at man kan masseind- og udlæse data på en meget simpel måde med værktøjer, man allerede bruger i dag. Det har vi opnået med XPI løsningen fra NORRIQ, som på et splitsekund giver fuldstændig overblik over vores varesortiment. Her kan vi med det samme få nogle data ud, som vi ikke kan få andre steder,” siger Kira Clausen.

”Det er vores ambition, at vi skal have digitaliseret alt, hvad vi laver her i huset, og bruge PIM systemet til det også, så vi kan eksportere direkte fra XPI til InDesign. Derfor arbejder vi lige nu på at berige vores varedata endnu mere, så al information og fakta – det jeg kalder ”fløden” – ligger i PIM-systemet og alle de hårde data om priser og lagerstatus i vores ERP-system. Vores PIM og ERP spiller sammen via BI, så vi kan få nogle meget detaljerede statistikker ud på tværs af farver, varianter og størrelser i forhold til, hvad der er på lager, og hvad det har af omsætning,” fortæller Kira Clausen.

image

Det vigtigste for en webshop er…

PIM’s rolle i løsningen kan næsten ikke overvurderes. Men hvad er egentlig afgørende for selve webshoppens succes efter Kira Clausens opfattelse?

”Det vigtigste i en webshop… hastighed! Alt andet kan i min optik være lige meget, hvis ikke hastigheden er med. Hastighed er lig med nem tilgængelighed, og det er det samme, vores kunder siger. Vi har besøgt vores kunder og spurgt dem, hvad vi efter deres mening kan gøre bedre i vores webshop. Og omdrejningspunktet for vores samtaler har hver gang været nem tilgængelighed. Det er altafgørende for dem, når de bestiller,” siger Kira Clausen.

”Grunden til, at også jeg lægger så meget vægt på hastighed, er, at mange af vores kunder handler flere gange om ugen. Så vi har rigtig mange gengangere; de kender ”hylderne” og ved præcis, hvor de skal klikke. Hvis ikke webshoppen kan følge med, går det ud over hele oplevelsen. Brugervenligheden er nummer to, for hvis ikke man kan finde rundt i webshoppen, så halter det også.”

”Performance har vi i fokus hele tiden, og vi stiller os ikke tilfredse med, at vi opnår en lidt bedre performance. Så kigger vi altid på, om der er steder, vi kan forbedre endnu mere. Og der tænker vi også, om vi kan fremtidssikre det, vi får udviklet. Er det noget, der kan svare sig for fremtiden, så udvikler vi det gerne nu,” siger Kira Clausen

image

”Jeg kan sagtens anbefale NORRIQ, for jeg synes, vi har en rigtig god pingpong frem og tilbage og en god dialog, og jeg føler i hvert fald, at uanset om jeg som kunde har kompetencerne eller ej, så møder jeg en forståelse for, at ikke alle er programmører og derfor skal have det formidlet på en anden måde.”

Kira Clausen
Marketingschef, Stadsing A/S

Ny web-app øger kundeservice væsentligt

I det hele taget har Stadsing konstant fokus på, hvad der kan gøre det nemmere for kunderne og dermed mere attraktivt at være kunde. Netop nu testes en opfindelse, der kan tage b2b webhandel til næste niveau:

”I foråret påbegyndte vi udviklingen af en helt ny funktionalitet til vores webshop, som skal gøre det meget nemmere for vores kunder at lave individuelle bestillingslister og lægge budget for bestillingslisterne og samtidig brugerstyre på medarbejderniveau, hvem der skal kunne bestille hvad. Det vil sige, at vi gør det muligt for vores kunder at have kunder i vores system og sikre, at budgettet overholdes. De kan også lave deres eget unikke sortiment og unikke bestillingslister,” fortæller Kira Clausen

”Vi får lavet en web-app til løsningen, så vi fjerner alt ”støj” rundt omkring og gør det endnu mere brugervenligt for den enkelte medarbejder, der står derude at bestille varer ved os direkte. Det er en løsning, som igen tager udgangspunkt i kundeinterviews, vi har lavet. Vi lagde det blanke papir på bordet og sagde: ”Hvis I skulle bestemme, hvad skulle vi så udvikle til jer”, og så har kunderne egentlig beskrevet det, og vi har lavet kravsspecifikationen ud fra det, vores kunder ønsker sig. Så den løsning, vi kommer med, er fuldstændig unik. Den eksisterer ikke hos nogen i dag, og vi glæder os utroligt meget til at få den i luften. Lige i øjeblikket er vi i gang med at introducere den til flere af vores storkunder. Det bliver rigtig spændende at se, hvor den tager os hen…”

image

God pingpong og hurtig hjælp ved driftsfejl

Stadsing og NORRIQ har et tæt samarbejde om såvel udvikling som den løbende drift.

”Vi har en god pingpong også om løsningerne, og så har vi frem for alt en rigtig hurtig respons, hvis jeg fejlmelder noget. Jeg har prompte svar i forhold til fejlmeldinger, og det er utrolig vigtigt, for vores kunder er der primært fra kl. 8 til kl. 16, så når jeg konstaterer en driftsfejl om morgenen, så forventer jeg, at den er løst inden for ganske kort tid,” siger Kira Clausen.

”Vi har en fast projektleder fra NORRIQ tilknyttet, som har det helt overordnede overblik over de projekter, vi har i gang og timeestimater. Derudover har vi vores faste udvikler. Det er ikke sikkert, han har kompetencerne til at løse den konkrete opgave, men han ved, hvor i organisationen, han skal finde den rette udvikler. Det er vigtigt for mig, at når der opstår en fejl, så har NORRIQ kendskabet til, hvordan vores løsning er strikket sammen og kan få fat i den rette person med det samme,” siger Kira Clausen.

image

Daglig dialog og realisering af idéer

”Vi har en næsten daglig dialog med NORRIQ om den løbende udvikling og småjusteringer, og det er utrolig vigtigt, at man kan få de her ting løst lige på stedet. Her føler jeg, at der er et godt samarbejde i forhold til, at vi ikke er nødt til at lave den helt store kravsspecifikation. Det er noget, vi kan tage ved en hurtig dialog, og så er det løst næste dag. Det er også sådan, jeg arbejder bedst. For skal vi først til at beskrive det, og det bliver en tung proces, før vi egentlig kommer i mål, jamen, så er toget jo kørt. Hvis jeg får en god idé i dag, så er jeg jo frygtelig utålmodig, og den skal helst være i luften i løbet af et par timer. Det kan så nogle gange bliver til tre, men vi skal nok komme i luften,” siger Kira Clausen med et smil.

”Jeg kan sagtens anbefale NORRIQ, for jeg synes, vi har en rigtig god pingpong frem og tilbage og en god dialog, og jeg føler i hvert fald, at uanset om jeg som kunde har kompetencerne eller ej, så møder jeg en forståelse for, at ikke alle er programmører og derfor skal have det formidlet på en anden måde. Og der synes jeg også internt i NORRIQ, at man er god til at supplere hinanden, hvis vi har møder, hvor den tekniske beskrivelse ikke helt bliver forstået rundt om bordet, så får man det omsat til noget mere forståeligt, til nogle ”billeder” som almindelige administrative medarbejdere også forstår,” siger Kira Clausen.

image

Fra offline til online forretning

Når Kira Clausen sammenligner Stadsing for et par år siden med virksomheden i dag ser hun store gevinster:

”Den værdi, vi har fået ud af det her, er, at vi har fået frigivet en masse tid, som vi kan bruge anderledes. Mange af de processer, der førhen var manuelle, har vi fået digitaliseret. Så vi kan tage en langt større volumen af varenumre ind. Skulle vi have siddet på samme måde som for to år siden og håndteret vores varer med den mængde, vi får ind nu, så skulle vi have haft langt flere hænder. Så på den måde har det jo givet os noget værdi.”

”Og det har flyttet vores forretning fra offline til online,” siger Kira Clausen.

image

Fakta om Stadsing

  • Stadsing blev etableret af Olf Stadsing i 1956. Hver aften stod han i sin kælder og blandede rengøringsmidler, som han næste dag læssede på sin varebil og kørte rundt og solgte.
  • Grundprincippet i forretningen om at levere professionelle løsninger, tilpasset kundens behov, er stadig det samme. Produktkategorierne er rengøringsmidler, produkter til affaldshåndtering, personlig pleje, catering, sikkerhed/værnemidler og arbejdstøj.
  • I 2002 overtog sønnerne Karsten og Henrik Stadsing virksomheden som henholdsvis administrerende direktør og eksportdirektør. De to ejede aktierne til 2017.
  • Her blev Stadsing en del af den svenske OptiGroup koncern AB, der i samme forbindelse opkøbte Procurator gruppen. Det blev besluttet at sammenlægge Procurator i Danmark med Stadsing A/S og samle aktiviteterne i Nørresundby.
  • I 2018 fusionerede de to virksomheder og fortsatte som Stadsing A/S.
  • I dag har virksomheden 90 medarbejdere og er blandt de førende på sit område i Danmark og med eksport til henved 30 lande.

 

Interesseret i, hvad PIM kan gøre for jer?

Jeres produktdata skal være ens overalt. Med en PIM-løsning fra NORRIQ får du en overlegen og intelligent løsning til at distribuere produktdata på tværs af mange forskellige kanaler..