42 E-handel statistikker du bør se

Vi har samlet spændende statistikker om e-handel.

42 E-handel statistikker du bør se - NORRIQ

Intro

I ved sikkert at e-handel har et kæmpe potentiale. Vi har derfor samlet et par fede statistikker om e-handel, som kan slå det fast.

Her vil du opdage en blanding af spændende statistikker fra forskellige undersøgelser om e-handel foretaget over hele verdenen. Vi håber at statistikkerne vil være med til at identificere potentielle muligheder for jeres egen webshops – eller fremtidige webshopprojekt.

God fornøjelse!

  1. I 2022 har 69% af danskerne indenfor 3 måneds periode købt tøj, sko og accessories online. Det er derved det mest købte online.
     
  2. Hver 5. danske forbruger (20%) kan se sig selv handle samtlige varekategorier online.
     
  3. 48% af danskere har handlet på nettet den seneste uge.
     
  4. 73% af onlinekøb fra danske forbrugere bliver foretaget i webshops, som de har handlet ved tidligere.
     
  5. 34% af danskere angiver at grunden til at de foretrækker online handel er at det er bekvemt, nemt og er mere fleksibelt end at skulle handle i en fysisk butik.
     
  6. 56,6% af kunder på global plan foretrækker at handle online.
     
  7. I 2025 estimeres det, at ca. 2,64 milliarder kunder på verdensplan vil have foretaget et køb online.
     
  8. Det globale online salg estimeres til at stige med 52% fra 2022 til 2025.
     
  9. Den gennemsnitlige konverteringsrate for webshops er 2%.
     
  10. 68% af online købere søger efter et produkt på Google før de foretager et køb.
     
  11. 60% af adspurgte siger, at de har foretaget et køb på grund af e-mails.
     
  12. Den gennemsnitlige ROI for e-mail marketing på tværs af industrier er ca. 4.400%. Det betyder, at du kan tjene op til 44 kr. for hver 1 kr. investeret i e-mail marketing.
     
  13. 20,6% af beslutningstagere bruger leverandørens website til at træffe beslutninger om B2B indkøb.
     
  14. I 2024 forventes det at 42,9% af alle online køb på global plan foretages på en smartphone (mobile commerce).
     
  15. I 2040 forventes det at 95% af alt shopping foretages online.
     
  16. I 2022 foretog 649 millioner mennesker et online køb på en Shopify-drevet webshop.
     
  17. 81% af forbrugere foretager online research på produkter inden de foretager køb.
     
  18. 54,7% af forbrugere læser mindst fire online produktanmeldelser før de foretager et køb.
     
  19. Den gennemsnitlige ”Forladt kurv”-rate på webshops er 69,82%.
     
  20. 49% af online købere forlader deres kurv pga. uventede omkostninger, som f.eks. fragtpriser.
     
  21. Konverteringsraten på ”Forladt kurv”-mails er over 10%.
     
  22. I 2022 havde Amazon næsten 3,16 milliarder månedlige besøgende.
     
  23. 49,7% angiver at gratis fragt er en af grundene til at de foretager køb online.
     
  24. 37,9% af adspurgte angiver også at rabatter og rabatkoder er en af grundende til at de foretager køb online.
     
  25. Forbrugere er 62% mindre tilbøjelige til at foretage et genkøb på en webshop, der tidligere har give en negative brugeroplevelse på mobil.
     
  26. 83% siger, at produktbilleder har en stor påvirkning på om de foretager et køb online.
     
  27. 60% siger, at de i gennemsnit ønsker at se 3-4 produktbilleder, når de køber online.
     
  28. For udvalgte produkter har 360 graders produktvisninger øget konverteringsrate med 40%.
     
  29. 22% af produktreturneringer sker fordi kunder synes produktets udseende ikke stemmer overens med produktbilledet på webshoppen.
     
  30. 51% angiver, at de vil købe igen fra en webshop, hvis de tilbyder en live chat-funktion.
     
  31. 79% af adspurgte virksomheder angiver at en live chat-funktion på webshoppen har en positiv effekt på salg og kundeloyalitet.
     
  32. 83% af kunder siger at et loyalitetsprogram påvirker deres beslutning om at købe igen fra bandet.
     
  33. 49% af betalinger på webshops foretages med digitale betalingsmetoder, som f.eks. Apple Pay eller PayPal.
     
  34. Om ugen bruger 23,5% af forbrugere en online prissammenlignings-service for produkter.
     
  35. 46% af forbrugere fravælger brands og vælger i stedet konkurrenten, fordi de har produktet på lager.
     
  36. 26% af virksomheder bruger kundedata for bedre at kunne målrette tilbud, lave smart segmentering og personalisering.
     
  37. Brugen af videoanbefalinger på webshoppen kan øge konverteringerne med 80%.
     
  38. Popup bannere på webshops har en gennemsnitlig konverteringsrate på 4,76%.
     
  39. Næsten 70% af forbrugere siger at sidens hastighed påvirker lysten til at foretage online køb på en webshop.
     
  40. Webshops der reducerer sidens indlæsningstid med 1 sekund kan øge konverteringsraten med 5,6%.
     
  41. Chancen for at en besøgende forlader webshoppen stiger med 32% hvis sidens indlæsningshastighed tager mellem 1 og 3 sekunder.
     

Hent vores gratis guide til webshops

Vi har skrevet en eBook med de 13 vigtigste trin, du skal igennem, når du vælger webshop-løsning.

Vi præsenterer også 3 cases på virksomheder, der er kommet godt i gang med deres webshops.

Hent eBook

 

Få mere inspiration om e-handel:

17 funktioner i en B2B webshop, der skaber værdi

Styrk din B2B webshop med AI

Sådan får du succes med en B2B webshop

Sådan vælger I B2B webshop-løsning til jeres forretning