5 fede forudsigelser inden for E-handel

Begreber som onlinekøb og -salg, e-handel eller digital handel er ikke længere skræmmende, men indbydende. Her er 5 trends, der kommer til at præge e-handel i den nære fremtid.

I en tid, hvor en pandemi har givet os grå hår i hovedet (men også har sat de grå celler inde i hovedet til at tænke kreativt for at håndtere de udfordringer, der har fulgt med selvsamme pandemi), så er det tydeligt, at digitalisering af forretningen er den sikre vej frem.

Begreber som onlinekøb og -salg, e-handel eller digital handel er ikke længere skræmmende, men indbydende.

E-handel er kommet for at blive og som med al anden teknologisk udvikling, så vil e-handel også udvikle sig. 

Her er 5 trends, der kommer til at præge e-handel i den nære fremtid. 

  • Digital tilpasning af din forretning 
  • Niche online markedspladser bliver mere populære 
  • Personlig e-handel 
  • Social e-handel 
  • Voice Commerce 

1. Digital tilpasning af din forretning 

Digitale tilpasninger af forretningen er nødvendige, hvis man vil udvikle sin virksomhed – ja, hvis man vil overleve. Man behøver ikke just at “transformere” sin forretning, som mange altid skriver om. Oftest virker digitalisering snarere som et supplement til allerede eksisterende processer i en virksomhed. Digitalisering hjælper med at forenkle og udvikle. Digitalt orienterede virksomheder oplever også vækst.  

Ifølge McKinsey & Co. øger digitaliserede B2B-virksomheder deres indtægter med 5x mere end deres ikke-digitale kolleger. Det skyldes, at mere end 75% af både B2B-købere og sælgere siger, at de foretrækker at handle online og at køberne foretrækker “fjerninteraktion” med sælgere. 

Køberadfærden, både B2B og B2C, har længe bevæget sig i retning af den gode digitale oplevelse.  De nye generationer tager ny teknologi til sig hurtigt, så det kræver hurtig omstilling af virksomhederne, så de udbyder deres varer sådan som markedet efterspørger dem.  

I dag spørger man ikke længere om man skal online eller hvornår, for det skal man, det skal man nu. Spørgsmålet er snarere, hvordan man kommer bedst og hurtigst online.  

Der findes masser af ”out-of-the-box”-webshopløsninger, der kan få dig hurtigt i gang, men du kommer måske ikke rigtigt i gang, og du risikerer at skulle starte forfra senere i forløbet.  

Sørg for at tænke ERP-integration ind fra starten – og overvej en PIM-løsning til håndtering af produktdata (PIM = Product Information Management). Så kommer du godt og sikkert fra start. 

2. Niche-onlinemarkedspladser bliver mere populære 

De fleste virksomheder leder efter nye måder at øge salget på. At sælge via online markedspladser virker nok som en ”no-brainer”. 

Du kender givetvis de store markedspladser som Amazon, eBay, Alibaba, Etsy osv. Disse er dog langt fra dine eneste muligheder. Faktisk er der over 100 online-markedspladser, man kan sælge sine varer. Og fremtiden byder på nichemarkeder på tværs af brancher og sektorer, vurderer Forrester. Allerede nu kan du integrere din webshop med flere af disse markedspladser. 

Uanset om du gør dig klar til at starte en ny e-handelsvirksomhed eller har solgt online i årevis, bør online-markedspladser være en del af din onlinestrategi. Skal du vælge muligheden til eller fra? Hvad kan det betyde det for dit salg? Hvad kan det betyde for dit brand? 

3. Personlig e-handel 

I dag er det ikke nok blot at tilbyde sine varer online. Onlineshopping skal være en god oplevelse for kunden, hvis det skal blive en succes. Onlineshopping-adfærd ændrer sig mere og hurtigere end nogensinde før.  

Iflg. OptinMonster, så køber kunderne 48% mere, når deres shoppingoplevelse er personlig. For at kunne levere en personlig oplevelse og præsentere relevante tilbud til dine kunder, er det vigtigt at samle så mange oplysninger om dine kunder som muligt.  

57% af online-shoppere er heldigvis fortrolige med at dele deres kundeoplysninger og købspræferencer med et brand, hvis det gavner deres shoppingoplevelse. 

"Kunder spenderer 48% mere, når deres shopping-oplevelse er personlig"

- Optinmonster

Hvordan indsamler du så de rigtige data?  

Der findes forskellige måder at indsamle (flere) data om dine kunder på.  

Selvom du sælger B2B, så kan du sagtens bruge en Direct2Consumer-tilgang. Kør en konkurrence, der medfører, at dine kunder giver mere information om dem selv og deres virksomheds behov. Eller tilbyd en rabat, mod at de udfylder en kort undersøgelse.  

På trods af, at B2B-indkøbere er styret af en agenda og et budget, så foretager de også impulsive køb, hvis de bliver mødt med ”relaterede varer” eller ”du har tidligere købt”-varer.  

I fremtiden vil PIM også indeholde PxM; Product Experience Management 

PxM handler om optimering af kundeoplevelsen og købsrejsen med personaliseret, kontekstualiseret og følelsesmæssigt engagerende produktindhold for specifikke målkunder eller – grupper.  

4. Social e-handel 

Husk de sociale medier i din e-handelsstrategi. Dagens forbrugere har skyhøje forventninger til handelsoplevelsen. De ønsker en integreret oplevelse på sociale medier og kun at skulle bruge et websted til at købe din vare. 30% af undersøgte online-købere hævder, at de vil købe direkte på sociale medier. 

Udover at benytte de store, populære sociale mediesider som Facebook, LinkedIn og Instagram, så kan du tiltrække flere kunder og sælge produkter via andre sociale medier. Vidste du, at omkring 47% af alle på Pinterest søger efter et produkt? Med Facebook og Instagram falder tallet til henholdsvis kun 15% og 11%.  

Og både Facebook og LinkedIn er også stærke til B2B-salg samt lead-generering.  

Social handel sælger produkter direkte via sociale medier. Det adskiller sig fra marketing på sociale medier, fordi du ikke omdirigerer brugere til en onlinebutik, men giver dem mulighed for at købe/handle direkte inden for det netværk, de bruger i det øjeblik. 

5. Voice Commerce 

Gartner har tidligere forudsagt, at over 50% af mellemstore til store virksomheder ville have chatbots inden 2020. Chatbot-teknologi - som bruger kunstig intelligens (AI) til at efterligne menneskesamtaler – bliver mere og mere moden. Det betyder, at man kan få mere sofistikerede løsninger.  

Chatbots er blevet en central og uundværligt værktøj til effektiv samtalemarkedsføring, især inden for B2B.  

Når det kommer til B2C, så har chat/voice allerede fået stor indflydelse på onlineshopping.  

I 2017 ejede 13% af alle husstande i USA en smart højttaler, der kan stemmestyres. Ved udgangen af 2021 forventes det, at 55% af husstandene i USA ejer en smart højttaler.  

I 2020 brugte 43% af smarthøjttaler-ejere deres enheder til at bestille produkter online.  

Voice Commerce giver din virksomhed en anden kanal til få forbindelse til kunder og integrere deres shoppingoplevelse med hverdagen. 

Optimer dit websted til stemmesøgning og prøv at indarbejde mere af det naturlige sprog, som dine kunder bruger. Når brugerne benytter stemmesøgning via deres højtaler eller webbrowser, så foregår det med et spørgsmål (modsat almindelig onlinesøgning, hvor man typisk indtaster nøgleord eller bi-sætninger). Derfor kan du med fordel tilføje en ”Ofte stillede spørgsmål (FAQ)”-side til dit websted og liste alle mulige spørgsmål med svar, der imødekommer dine kunders forventninger og behov. 

Kom også i gang med ”Schema Markup”. Schema Markup er kort sagt et stykke kode, du indsætter på din hjemmeside, og som bliver brugt til at give søgemaskinerne mere dybdegående information omkring dit blogindlæg, dit produkt eller din virksomhed. Schema Markup hjælper søgemaskiner, som Google, med at forstå din hjemmeside korrekt og dermed indeksere den bedre. 

Men hvis du vil være klar til fremtiden, så start med at blive gearet til nutiden og læs vores eBook om de 13 trin til bedre e-handel.

Kom rigtigt i gang med e-handel