Hvad betyder ”Warehouse Management” for din virksomhed?

Effektiv lagerstyring er et afgørende konkurrenceparameter for enhver produktions- og handelsvirksomhed. Lagerstyring handler om den daglige drift af lageret; forsendelse, modtagelse, afsætning og plukning af varer.

Hvad betyder ”Warehouse Management” for din virksomhed? - få dig et lagerstyringssoftware - NORRIQ

Hvorfor bruge lagerstyringssoftware?

Lagerstyringssoftware automatiserer manuelle processer og muliggør centraliseret kontrol og synlighed af alle lagerprocedurer.

Der er åbenlyse fordele for grossister, distributører, forhandlere og detailhandlere ved at skifte til automatiserede systemer: store, fremsynede virksomheder bruger lagerets potentiale til at blive omdannet fra et omkostningscenter til et vækstcenter.

 

Hvad er det grundlæggende i lagerstyring?

  • Indgående processer
    Genstande skal kontrolleres og logges, når de modtages og anbringes i de korrekte kasser, eller pakkes til afsendelse uden yderligere opbevaring (=  cross-docking).
  • Lagerlayout og slotting
    Genstande i hurtig bevægelse skal være tæt på ”fronten”, genstande der ofte købes sammen, skal være tæt på hinanden, mens genstande der let forveksles med hinanden skal adskilles.
  • Plukning
    Det skal være let for dine plukkere at finde varer, og deres rejsetid mellem varer og mellem ordrer skal minimeres.
  • Pakning
    Dine ordrer skal pakkes i den rigtige emballage, komplet med en nøjagtig indholdsseddel og føjes til et leveringsmanifest til afsendelse.
  • Forsendelse
    De rigtige ordrer skal være på det rigtige køretøj på det rigtige tidspunkt med det rigtige leveringsmanifest.
  • Håndtering af returnering
    Returnerede varer skal aflæsses, før køretøjet er tilgængeligt for lastning igen - disse varer skal derefter afkrydses i forhold til den oprindelige ordre og de oplysninger, der logges på din kundes konto.

 

Fordele ved at bruge et lagerstyringssystem (WMS)

Et WMS giver dig mulighed for at analysere aktuelle procedurer og ydeevne og implementere forbedringer, der vil:

  • Optimere lagerstyring
    Der skal være en balance mellem at have lager til rådighed for kunder og at binde for meget kapital.
  • Maksimere pladsudnyttelsen
    Den rigtige andel af gulvlager, lodret opbevaring, stativer og paller til dit lager afhænger af, hvilke godstyper der er gemt samt fordelingsmønstre.
  • Forbedre produktivitet for medarbejderne
    Din arbejdsstyrke vil sandsynligvis være de største omkostninger. Hvor meget ville du spare, hvis du forbedrede produktiviteten med 5%? Eller med 10%?
  • Sikre overholdelse af sundheds- og sikkerhedsbestemmelserne
    Et WMS kan guide arbejdstagere gennem risikovurderinger og markere kravene til lagerets sikkerhed og beskytte både din virksomhed, ansatte og kunder.
  • Reducere plukfejl
    Plukfejl er dyre på ethvert trin i processen - hvis de ses inden afsendelse, er der arbejdsomkostningerne ved genplukning. Hvis der sendes forkerte varer til kunden, er det ikke kun dyrt at acceptere returneringen og behandle udskiftningen, men der er de skjulte omkostninger ved skade på kundeforholdet.

Kundecase: Normann Copenhagen sparer 50 % af arbejdstiden på lageret

Hvordan får jeg mere ud af min WMS-løsning?

Der følger et Warehouse Management System med din Business Central-løsning. Når du får NORRIQs mobile løsning med i pakken, så kan du øge effektiviteten og hastigheden i varemodtagelsen markant.

Den mobile løsning, Online Warehouse Management (OWM), indeholder trådløse håndterminaler, som er forbundet med jeres Dynamics 365 Business Central (NAV). Det betyder, at varer, plukninger, forsendelser osv. registreres nu og her uanset placering i butik/lager.

Hos designvirksomheden Normann Copenhagen spares der op til 30 procent arbejdstid ved plukning af ordrer - fordi OWM-løsningen guider lagermedarbejderen rundt på en optimal rute gennem lageret, og varerne med den største volumen står tættest på pakkeområdet.


Få en LIVE demo af OWM

 

Her er andre artikler, vi tænker du kan bruge:

Digitalisering i handel og engros

9 gode råd om digital transformation

4 udfordringer ERP løser for handels- og engrosvirksomheder