• Digital Transformation
  • E-handel

IoT revolutionerer e-handel. Sådan bliver du klar.

Internet of Things (IoT) har på relativt få år vendt op og ned på de fleste menneskers og virksomheders dagligdag. Og udviklingen stopper ikke foreløbig. Et godt eksempel er de nye, intelligente stemmestyrede højtalere, som giver e-handels-virksomheder en ny kanal at forholde sig til.

Millarder af forbundne apparater 

Masser af apparater er udstyret med intelligent computerkraft, så de kan sende data og kommunikere med andre apparater via internettet. Det kaldes Internet of Things (IoT), og er en af de store bølger i IT-revolutionen. Med 8,4 milliarder forbundne fysiske apparater i verden, er der i dag flere ting end mennesker, der foretager opkald til hinanden. 

IoT - forudsætningen for smarte hjem og virksomheder

IoT spiller eksempelvis en central rolle for det intelligente hjem. Som når din vaskemaskine tænder for sig selv på det tidspunkt, hvor strømmen er billigst. Eller at clockradioen vækker familien en time tidligere pga. snevejr, så de alligevel kan nå at møde på arbejde til tiden. Eller skrækscenariet: Badevægten begynder at fortælle køleskabet, at lågen skal være låst…

I erhvervslivet forbedrer IoT f.eks. produktionsprocesser gennem sensorer, der selv rapporterer om performance i produktionsapparatet, finder flaskehalse i forsyningskæden eller produktionen, og selv foretager korrigerende handlinger, der kan optimere maskinerne. Elmaster kommunikerer sammen for at forbrugsoptimere. Automater kommunikerer med serviceorganisationen om påfyldning - etc. Og i Københavns Kommune har de gjort noget så low-tech som skraldespande og rottefælder til smarte enheder, der selv fortæller hvornår de skal tømmes. Det sikrer, at personaleressourcerne kan udnyttes langt mere effektivt.

Stemmestyrede højtalere ændrer e-handel

Ser vi lidt længere frem, vil intelligente højtalere, der kan kommunikere med webshops via stemmekommandoer, ændre måden vi søger og køber online, fordi du f.eks. kan handle i webshops ved blot at tale til en højtaler. Uafhængigt af din smartphone, tablet og pc, og uanset hvad du laver i huset.

I 2020 vil 30% af al søgning være talebaseret

Talebaseret søgning vinder stærkt frem, og i 2020 forventes det, at 30% af al søgning er talebaseret. Flere mener desuden, at digitale assistenter, f.eks. indbygget i intelligente højtalere, fremover vil afløse skærmen, når vi søger og køber på nettet.

Fremtidens højtaler er intelligent

Og hvad kan de så, de intelligente højtalere? Du kan ved at tale til dem få udført en lang række praktiske ting i hjemmet – styre lyset, vaskemaskinen, plæneklipperen, musikken etc. Men for virksomheder, der driver eller overvejer e-handel er det nok så interessant, at du f.eks. kan bede højtaleren søge efter en bestemt sportssko til den bedste pris. Sekunder efter svarer den f.eks.: ”Skoen, du søger kan fås til den bedste pris i online butik X. Skal jeg købe den til dig?” Siger du ja, foretager højtaleren købs- og betalingsprocessen for dig. Eller bestil din yndlingspizza, og få bekræftelsen ”Nu har jeg bestilt din peperoni-pizza. Den leveres af Just Eat om 20 minutter.” Spørg om lagerstatus på en vare i en given butik: ”Ja, varen er på lager. Skal jeg købe den til dig?”

Hvorfor er højtalerne interessante for din virksomhed?

Højtalerne har indtil nu kun været tilgængelige i USA. Nu er de på vej til Danmark. Er din virksomhed klar til at omfavne fremtidens online kanal? Læs videre og få nogle gode råd om hvordan du forbereder dig.


Tre ting, du skal have styr på for at højtaler-robotterne kan finde din webshop

Når de danske forbrugere i nær fremtid begynder at købe online ved hjælp af de stemmestyrede højtalerne, er der endnu en kanal, I skal distribuere produktdata til. Vil du sikre at jeres produktdata er klar til dette, er der tre vigtige ting, som du skal have styr på:
 

1. Det er nemmest at distribuere produktdata til stemmestyrede højtalere, hvis du samler al jeres produktdata et sted. Det sikrer du med en PIM-løsning.

2. Stemmestyrede højtalere læser jeres produkttekster op for brugerne. Derfor skal du sørge for bl.a. at lave korte, præcise produkttekster, som højtalerne kan gøre brug af. 

3. Bliv klar til fremtiden med stemmestyrede højtalere ved at vælge en fleksibel webplatform, der nemt kan kommunikere med den nye kanal.
 

LÆS MERE OM HVORDAN DU FÅR STYR PÅ DINE PRODUKTDATA MED PIM

LÆS MERE OM HVORDAN DU KOMMER VIDERE MED E-HANDEL

da-DK
Kontakt os