PIMp jeres ERP

Selvom ERP-løsninger kan fungere alene, er PIM ofte den brik, der mangler for, at en e-handelsløsning flytter sig fra god til verdensklasse. Vi gennemgår de 4 vigtigste fordele.

Uanset om I er en detailgigant eller en mindre virksomhed, behøver produktinformationsstyring ikke at være et fuldtidsjob. Implementer i stedet en moderne digital løsning, der effektivt administrerer jeres produktdata.

Ja – vi ved godt, I allerede har et ERP-system, der fungerer for jeres e-handelsvirksomhed. Men vi ved også, at det kræver mange ressourcer at administrere data manuelt, og at det begrænser potentialet for jeres indhold. 

Så hvorfor ikke frigive de kræfter og realisere potentialet med et PIM-system? Selvom ERP-løsninger kan fungere alene, er PIM mange gange den brik, der mangler for, at en e-handelsløsning flytter sig fra god til verdensklasse.

Men hvorfor gør PIM så stor en forskel, tænker du måske? Vi gennemgår fire af de største fordele her: 

1: Få styr på lagerbeholdning

En af de vigtigste funktionaliteter i et ERP-system er lager- og ordrestyring. Den funktionalitet har PIM-løsninger også, men de kan mere end det. De kan hjælpe med at samle alle jeres data ét sted, så indholdet er organiseret og derfra automatisk opdateres i alle salgskanaler. En PIM-løsning strømliner jeres data, samtidig med at I slipper for manuelle ændringer og dertilhørende fejl og forkerte informationer til kunderne. 

2: Styrk jeres CRM

CRM (Customer Relationship Management) er afgørende for, at en webshop kan vækste. Og hvis jeres ERP har en CRM-komponent, kan PIM tilføre den endnu flere kræfter. Mens CRM-funktioner hjælper med at styre interaktionen med potentielle og eksisterende kunder, understøtter en stærk PIM-løsning interaktionerne i et marketingsperspektiv.

Med PIM-software er jeres indhold altid opdateret og tilpasset kunderne, så I kan høste fordelene ved at tilbyde den bedste købsoplevelse online. 

Ifølge en Gartner-undersøgelse er konkurrencen mest intens netop, når det kommer til købsoplevelsen. Kunderne forventer en nem og gnidningsfri oplevelse, så hvis man vil bygge et succesfuldt omnichannel-brand, kommer man ikke uden om at tilbyde sine kunder:  

  • Grundlæggende produkt-identifikatorer og -informationer
  • Produktbilleder eller -videoer i høj opløsning
  • Lange og korte produktbeskrivelser
  • Alle relevante produktdata-specifikationer eller vejledninger

I den ideelle verden ville jeres virksomhed være den eneste virksomhed, der tilbyder jeres produkter. Men i den virkelige verden er der mange andre, der sælger det samme, og som kæmper om de samme kunder. CRM er født til at tiltrække og fastholde kunder, og det er præcis, hvad en PIM-løsning vil accelerere yderligere.

3: Slip for regneark og fejl

Er du træt af at have en masse regneark liggende med data? At drive en virksomhed er svært nok i sig selv. Hvorfor ikke fjerne manuel datahåndtering fra jeres to-do og lade en PIM-løsning gøre arbejdet for jer?

De fleste mennesker er ikke vilde med at arbejde manuelt med data, og det er forståeligt nok. Det er ikke den sjoveste opgave i verden, og der er mange muligheder for at begå fejl. Med en PIM-løsning ombord får I hjælp til at styre jeres data og dermed sikre, at alle jeres websteder, markedspladser, produktkataloger og brochure-indhold altid er korrekte. Det giver ikke kun ro i sindet, men sikrer også, at kunderne har adgang til de rigtige oplysninger på tværs af alle kanaler, og at I er konsekvente i jeres markedsføring.

4: Gør kanal-integration nemt

I takt med at jeres webshop vokser, vil I måske have jeres produkter solgt på flere platforme. Hver platform har deres egne regler og krav, og et PIM-system kan hjælpe med at administrere, opdatere og ændre indhold, så det matcher kanalernes forskellige formater. I stedet for at gøre det manuelt flere steder, kan I nøjes med at gøre det ét sted – nemlig i jeres PIM-løsning, der så vil synkronisere og distribuere informationerne. I sparer masser af tid, samtidig med at I sikrer, at kunderne får jeres produkter og samme gode oplevelse, uanset om de går til jeres webshop eller andre kanaler.

Tid til næste skridt?

Jeres ERP-system har gjort et godt stykke arbejde, men måske er det tid til at tage næste skridt? Fordelene ved at tilføre en PIM-løsning er i hvert fald svære at komme uden om. I sparer tid og penge og sikrer samtidig, at kvaliteten af jeres produktdata er i top. I giver kunderne, hvad de vil have, mens I bruger tiden på at drive jeres forretning. Måske PIM netop er den brik, I mangler for at geare jeres e-handelsløsning til yderligere vækst?

 

Kom godt i gang med PIM