5 trin til valg af PIM-system
Hvis dine produkter er meget komplekse, og du sælger dem på mange markeder og sprog, så kan et PIM-system hjælpe med at gøre dit og din virksomheds liv med e-handel meget lettere. Også for kunden.

Virksomheder åbner nye onlinebutikker som aldrig før – både på B2C- og B2B-markedet.
Som digital sælger eller e-commerce manager vil du hurtigt opdage, at en stor del af din arbejdstid kommer til at gå med at holde produktoplysninger opdaterede. Især med nye produkter, der ankommer i en jævn strøm, og med ændringer i eksisterende produkter.
Derfor begynder de fleste at søge efter et produktinformations-system, også kaldet et PIM-system, for at reducere arbejdsbyrden og samtidig for at sikre, at deres onlinebutik altid er opdateret.
Hvis dine produkter er meget komplekse, og du sælger dem på mange markeder og sprog, så kan et PIM-system hjælpe med at gøre dit og din virksomheds liv med e-handel meget lettere. Også for kunden.
Men hvad er så det bedste valg af PIM-system til din onlinebutik? Og for hele din virksomhed?
Nedenfor tager vi dig gennem 5 trin, du kan følge for at sikre dig, at du vælger netop det PIM-system, der passer bedst til dine forretningsmål. Det er nemlig ikke kun din webshop, der er vigtig. For at få mest muligt ud af din PIM-løsning, bør du også overveje at optimere centrale dele af dine forretningsprocesser.
Vær analytisk/kritisk, før du vælger en PIM-løsning
Vi lærer ofte, at det handler om ”bare at komme i gang”, når vi vil digitalisere. Men med PIM er det ikke et spørgsmål om bare at vælge et system og komme videre.
Med et PIM-system har du en gylden mulighed for at automatisere og strømline manuelle procedurer, og det er derfor vigtigt at gøre det rigtigt ved at være analytisk og tænke kritisk, da det er centrale forretningsprocesser, du ændrer.
Sådan finder du dit PIM-system til E-handel i 5 trin
1. Forretning først, PIM-teknik senere
Det første trin i processen handler ikke kun om din webshop. Når du implementerer en PIM -løsning, har du også en stor mulighed for at optimere centrale dele af dine forretningsprocesser, så det er vigtigt, at du bruger tid på at udpege de ændringer, du gerne vil opnå med projektet.
- Hvilke processer har vi i dag, som er manuelle og tunge?
- Hvor henne i virksomheden mangler vi mere pålidelige produktdata?
- Har vi svært ved at dele korrekte og opdaterede produktdata i dag?
- Hvilke dele af forretningen vil få værdi af mere korrekt produktdata fra PIM-systemet?
Der findes flere spørgsmål, som du kan stille dig selv. Start med dem vi har listet. Men du bør få kortlagt hvor i forretningen, at der opstår flaskehalse og udfordringer med jeres produktdata.
2. Hvad er dine forretningskrav og processer?
Andet trin handler heller ikke specifikt om din onlinebutik. For med dine overordnede mål for PIM-projektet defineret, er det tid til at fokusere på dine specifikke forretningskrav.
Ved at beskrive de vigtigste forretningskrav får du en liste over krav, som du kan bruge til at sammenligne forskellige PIM-løsninger.
3. Vælg et PIM-system med fuld integration
Nu er tiden kommet til at kigge efter det bedste PIM-system til projektet. Det giver mening at gå efter et PIM-system med et ”stik”, der passer specifikt til din webshop, så integrationen er så ”plug’n’play” som muligt.
Du bør altså se på, om PIM-leverandøren kan dokumentere erfaring med andre E-handelsprojekter med butikker af din type, og optimalt om de har erfaring med andre vigtige systemer i din IT-infrastruktur.
4. Evaluér PIM-systemets funktioner i forhold til dine forretningskrav
Det næstsidste trin i processen er at dykke dybere ind i teknikken og se på, hvor godt de udvalgte PIM-systemer opfylder dine andre forretningskrav og -processer.
Det, du skal fokusere på her, afhænger naturligvis af resultatet af din analyse fra trin 2. Nogle af de indlysende krav, du skal overveje omfatter:
- Skal PIM-systemet understøtte forskellige typer onlinebutikker (eks. B2C, B2B, D2C)?
- Hvis du udskriver kataloger, vil PIM-systemet så integrere med Adobe InDesign, der kan optimere den del?
- Skal PIM-systemet understøtte flere medarbejderes evne til at berige og godkende produktinformation parallelt?
- • Skal PIM-systemet gør det lettere at dele produktinformationer på tværs af afdelinger i virksomheden?
5. Vælg en PIM-leverandør, der forstår din virksomhed
PIM-systemet implementerer ikke sig selv, og du kan være sikker på, at der vil ske ting i løbet af projektet, som vil kræve, at du træffer nye valg. Derfor er det vigtigt, at du vælger en leverandør og implementeringspartner, som du stoler på, og som forstår din forretning.
eBook: 5 gevinster et PIM-system giver
Nysgerrig på, hvilke gevinster et PIM-system kan give din forretning?
Vores partner Perfion har skrevet en eBook, som belyser konkrete steder et PIM-system giver værdi.
De vil også vise, hvordan et PIM-system afhjælper de langsommelige processer der finder sted, når nye produkter og produktkollektioner skal lanceres.
Andre relevante artikler:
Husk en PIM-løsning, når I opgraderer jeres ERP-system