5 trin til valg af PIM-system
Hvis dine produkter er meget komplekse, og du sælger dem på mange markeder og sprog, så kan et PIM-system hjælpe med at gøre dit og din virksomheds liv med e-handel meget lettere. Også for kunden.
Virksomheder åbner nye onlinebutikker som aldrig før – både på B2C- og B2B-markedet.
Som digital sælger eller e-commerce manager opdager de fleste, at en stor del af deres arbejdstid kommer til at gå med at holde produktoplysninger opdaterede.
Derfor begynder mange at søge efter et produktinformations-system, også kaldet et PIM-system, for at reducere arbejdsbyrden og for at sikre, at deres onlinebutik altid er opdateret.
Hvis jeres produkter er meget komplekse, og I sælger dem på mange markeder og sprog, så kan et PIM-system hjælpe med at gøre jeres arbejde med e-handel meget lettere. Og det vil også forbedre oplevelsen for kunden.
Men hvordan vælger I det bedste PIM-system til jeres onlinebutik? Og for hele virksomheden?
For at få mest muligt ud af en PIM-løsning, bør I også overveje at optimere centrale dele af jeres forretningsprocesser.
Vær analytisk og kritisk, før I vælger en PIM-løsning
Man hører ofte, at det handler om ”bare at komme i gang”, når det kommer til digitalisering. Men med PIM er det ikke et spørgsmål om bare at vælge et system og komme videre.
Med et PIM-system har du en gylden mulighed for at automatisere og strømline en række manuelle processer, og derfor er det vigtigt ikke at undervurdere valget af løsning.
Se video om Perfion PIM:
Sådan finder I det bedste PIM-system til E-handel - 5 trin
1. Forretning først, PIM-teknik senere
Det første trin i processen handler ikke kun om jeres webshop. Når I implementerer en PIM-løsning, har I også en stor mulighed for at optimere centrale dele af jeres forretningsprocesser, så det er vigtigt, at I bruger tid på at identificere målet og de ændringer, I gerne vil opnå med projektet.
- Hvilke processer har vi i dag, der er manuelle og tunge?
- Hvor i virksomheden mangler vi mere pålidelige produktdata?
- Har vi svært ved at dele korrekte og opdaterede produktdata i dag?
- Hvilke dele af forretningen ville få værdi af mere korrekte produktdata fra et PIM-system?
Der er flere spørgsmål, I kan stille jer selv. Det handler om at få kortlagt, hvor i forretningen der opstår flaskehalse og udfordringer med jeres produktdata.
2. Definer forretningskrav og processer
Andet trin handler heller ikke specifikt om jeres onlinebutik. For med de overordnede mål for PIM-projektet på plads, er det tid til at fokusere på jeres specifikke forretningskrav.
Ved at beskrive de vigtigste forretningskrav får I en liste over krav, I kan bruge til at sammenligne forskellige PIM-løsninger.
3. Vælg et PIM-system med fuld integration
Nu er tiden kommet til at kigge efter det bedste PIM-system til projektet. Det giver mening at gå efter et PIM-system med et ”stik”, der passer specifikt til jeres webshop, så integrationen er så ”plug’n’play” som muligt.
Det skal derfor kunne fungere sammen med resten af jeres systemer. Det kan f.eks. være integration til jeres ERP-system, CRM-system eller Business Intelligence løsning.
I bør altså kigge efter en PIM-leverandør, der kan dokumentere erfaring med andre e-handelsprojekter med butikker af jeres type, og optimalt om de har erfaring med andre vigtige systemer i jeres IT-infrastruktur.
Læs også: Vores store PIM-guide
4. Sammenhold PIM-systemets funktioner med jeres forretningskrav
Det næstsidste trin i processen handler om at dykke dybere ned i teknikken og se på, hvor godt de udvalgte PIM-systemer matcher jeres andre forretningskrav og -processer.
Det, I skal fokusere på her, afhænger naturligvis af resultatet af jeres analyse fra trin 2. Nogle af de indlysende krav, I skal overveje omfatter:
- Skal PIM-systemet understøtte forskellige typer onlinebutikker (eks. B2C, B2B, D2C)?
- Hvis I udskriver kataloger, vil PIM-systemet så kunne integrere med Adobe InDesign, der kan optimere den del?
- Skal PIM-systemet understøtte flere medarbejderes arbejde med produktinformationer parallelt?
- Skal PIM-systemet gøre det lettere at dele produktinformationer på tværs af afdelinger i virksomheden?
Har I ikke styr på jeres krav til PIM-systemets funktioner kan det blive en dyr affære. Vælger I et PIM-system, der er alt for komplekst til jeres processer og produktdata kan I ende med at få en for dyr løsning. En PIM-løsning, hvor I ikke vil udnyttet systemets fulde potentiale.
Omvendt kan I også ende med at vælge et PIM-system, der ikke lever op til jeres krav. Har I komplekse produktdata og vælger et system, der ikke kan håndtere det, ender I højst sandsynligt med at skulle udskifte PIM-systemet og vælge et andet – og det kan blive dyrt.
Derfor bør man altid sammenholde PIM-systemets funktioner med jeres behov. Det er altid en god ide at få input fra en PIM-leverandør eller partner. De kan give jer den nødvendige viden til at træffe den store beslutning om, hvilket PIM-system der passer bedst til jeres forretning.
Download: Udregn ROI for dit næste PIM-projekt
Hvor stor er besparelsen ved et PIM-system?
Med vores PIM ROI-beregner kan I udregne jeres besparelser ved et PIM-system.
5. Vælg en PIM-leverandør, der forstår jeres virksomhed
PIM-systemet implementerer ikke sig selv, og I kan være sikre på, at der vil ske ting i løbet af projektet, der vil kræve, at I træffer nye valg. Derfor er det vigtigt, at I vælger en leverandør og implementeringspartner, I stoler på, og som forstår jeres forretning.
Jeres implementeringspartner skal hjælpe jer hurtigt i gang med PIM-projektet, så I hurtigt kan høste gevinsterne ved investeringen i det nye system. Jeres partner kan også hjælpe med den nødvendige træning i det nye system, så I får et hold af “superbrugere” hos jer, der kan arbejde effektivt i PIM-systemet.
Det er vigtigt at finde en partner, der kan løfte jeres PIM-projekt over tid og vækste løsningen i takt med, at jeres forretning vokser.
eBook: 5 gevinster et PIM-system giver
Nysgerrig på, hvilke gevinster et PIM-system kan give jeres forretning?
Perfion har skrevet en eBook, der belyser konkrete steder, et PIM-system giver værdi, og hvordan et PIM-system afhjælper de langsommelige processer der finder sted, når nye produkter og produktkollektioner skal lanceres.
Andre relevante artikler:
Husk en PIM-løsning, når I opgraderer jeres ERP-system