Er du ”standard”, eller er du ”ikke som de andre”?

Nogle gange er man noget helt særligt, synes man selv. Andre gange er man bare en i flokken. Når det kommer til ERP, så kan det være både dyrt og besværligt at være noget særligt. Derfor foretrækker de fleste at være ”standard”. Men er det overhovedet muligt, tænker du? Dækker ”standard” din virksomheds behov og krav?

Hvad enten du skal videre fra din gamle NAV-løsning, ud af din forvoksede AX-løsning eller selv er vokset fra din e-conomics-løsning, så er Business Central formentlig det rette ERP-system til dig.

Microsoft har udviklet Business Central til den typiske SMV-virksomhed, og de fleste af disse virksomheder vil have nok i standardløsningen.

Men inden du finder en IT-partner til at hjælpe med implementeringen, så få udarbejdet en kravspecifikation. Hvad skal dit ERP kunne gøre for lige netop dig? Og når vi taler kravspecifikation, så skal du beskrive jeres forretningsprocesser eller ønsker til processer. Du skal ikke tænke i funktionalitet i løsningen. Din løsning skal nemlig passe til din forretning – ikke omvendt.

Hvis standardudgaven af Business Central ikke kan løse det hele, så har Microsoft en onlinebutik med apps, du kan downloade og integrere i Business Central. Det kan være apps, der håndterer forbindelsen til din bank, optimerer din fakturering eller håndterer jeres rejseafregning. Din IT-partner vil også kunne hjælpe med at lave tilpassede tillægsløsninger – de hedder ”Extensions” i Business Central.

Kravspecifikation eller ej, så vil dine behov givetvis ændre eller udvikle sig allerede under implementeringsfasen. Derfor bør din IT-partner arbejde ud fra en agil projektmodel, så du får din ”unikke standardløsning”, som du vil have den.

Hvad koster det, der ikke er standard?

Prisen på apps er lige så forskellig som de enkelte apps. Det gode ved apps i Microsoft-butikken ”AppSource”, er at de forhandler-uafhængige. Og du kan finde apps til alverdens funktionsområder. Du betaler for det, du skal bruge – opdateringer er inklusive. Du skal (forventeligt) ikke bruge dyre konsulenter, men kan selv installere og lære at bruge appen. Nogle apps kan dog være ret omfattende og måske dække et helt funktionsområde, og der vil du sikkert have glæde af noget ekstern hjælp.

”Jeg er ikke som de andre”

Extensions er specialudviklede tillægsløsninger, som lige netop du har brug for til din forretning. De hedder Extensions, fordi de ligger uden for selve kernen i Business Central, og de vil derfor ikke skabe problemer med den løbende opdatering af Business Central.

Brancheløsninger

Mange konsulenthuse har udviklet enten brancheløsninger eller vertikal-løsninger. De dækker typisk alle dine behov, men du kan også risikere at betale for funktionalitet, du aldrig bruger.

Det er dog de færreste brancher, der er så unikke, at de har behov for en meget unik løsning. Du vil givetvis få mere ud af et købe en standardløsning hos en IT-partner, der har erfaring med din branche.

Gode råd er gratis, men analyser koster

Tag fat i et par konsulenthuse, som du ved har kendskab til din branche eller snarere din funktion i virksomheden; de fleste ERP-udbydere har nemlig helt styr på kerneområder som salg og økonomi. Nogle konsulenthuse har tilmed tjek på produktion, logistik og engroshandel.

Få deres gode råd til et projekt. Det koster ikke noget. Når du er klar til at gå videre, så køb en ordentlig analyse/diagnose af din forretning ift ERP, så du får den rette løsning.

De 10 bud om vejen i skyen

Hent vores om eBook om de 10 bud på vejen fra NAV til Business Central, og læs hvorfor Business Central er fremtiden og det helt rigtige for jer, der i dag har NAV. 

Eller få os ringe til dig med et uforpligtende tilbud på dit projekt:

Kontakt mig