Vejen frem er op

Dynamics 365 Business Central (BC) afløser Microsoft Dynamics NAV. Microsoft har udviklet BC på baggrund af årtiers erfaring med NAV i 160.000 virksomheder verden over.

Dynamics 365 Business Central (BC) afløser Microsoft Dynamics NAV - NORRIQ

10 pointer at have in mente, hvis du er på Dynamics NAV i dag

Visionen for Dynamics 365 Business Central er, at ERP og dine andre løsninger (fx Office og CRM) skal integreres så tæt, at I får optimal udnyttelse af jeres værktøjer, tidsforbrug og data. 

Dynamics 365 Business Central giver også adgang til MS Power Platform, der blandt andet indeholder Power BI og Power Automate (læs mere i punkterne 8 og 9 nedenfor).

Opgradering til Business Central er anderledes end ved de tilbagevendende NAV-opgraderinger. Og når først I er på BC i skyen, så vil opdateringer og opgraderinger nærmest installere sig selv (som I kender det fra opdateringer/opgraderinger af fx Windows-styresystem).

1. Hvis du helst bare vil blive på NAV

Det er en stakket frist at blive på NAV. Uanset hvilken version, du er på, så vil supporten dertil stoppe. Måske er den allerede stoppet. 

Det handler altså ikke om, hvorvidt du skal skifte til BC, men om hvornår, du skal gøre det. Du skal kort sagt lave en plan for din ERP-opgradering. Start med det. 

2. En sikker investering

Ved at opgradere til fremtidens ERP-platform sikrer du dine IT-investeringer - i stedet for fortsat at bruge penge på noget, der ophører. Du kan investere i tillægsløsninger (Extensions eller Apps), der er lavet til Business Central.
 
Hvis du fortsætter med at bruge en u-supporteret version af NAV (og det kan du jo godt), så er det netop muligheden for at få tillægsløsninger, der ophører. Og du kan helt sikkert ikke undvære tillægsløsninger eller egne tilpasninger. 

3. Udviklingen peger kun ét sted hen: Skyen

Mange af de IT-værktøjer, I anvender i dag, ligger allerede i skyen. For eksempel Office 365 og Dynamics 365 for Sales – det tidligere Dynamics CRM. I opbevarer sikkert allerede dokumenter og marketingmateriale i skyen (fx OneDrive) ligesom i kommunikerer og samarbejder på tværs med Microsoft Teams.   

Når det gælder ERP, peger udviklingen den samme vej. Jeres løsning vil ende i skyen. Og det skal I være glade for:

  • Når I kommer skyen hos Microsoft Azure kan systemet håndtere, hvis du en dag har brug for dobbelt så meget lagerplads eller regnekraften fra 10 servere.
  • De nyeste teknologier og programmer som før var forbeholdt store virksomheder med masser af investeringsmuligheder, er nu også en mulighed for selv de mindste forretninger.
  • Du kan tilgå dine data uanset, hvor du befinder dig og uanset, om det er på din PC, mobil eller din tablet.
  • Du betaler kun for det, du bruger, og det er typisk billigere end en skræddersyet it-løsning.
  • Etablerings- og vedligeholdelsesomkostningerne er lave.
  • Og du undgår, som nævnt, bøvlet med backup og opdateringer, der kører helt automatisk.

Cloud giver flere fordele:

Fleksibilitet og skalerbarhed: 

Først og fremmest kan I tilgå ERP, hvor som helst og når som helst – det vil sælgerne i marken sætte pris på. I bliver også i stand til både at implementere og nedlægge virtuelle maskiner hurtigt, når behovet opstår i takt med jeres udvikling.

Driftseffektivitet: 

Konsolideret og omkostningslav infrastruktur forbedrer jeres effektivitet og giver jer mere kontrol over ressourcerne.

Compliance og sikkerhed: 

Databeskyttelse, der følger dine dataflows, sikrer hurtig respons ved trusler. Du undgår sikkerhedsbrud og kan lettere leve op til lovrammer som GDPR.

4. Business Central er gearet til skyen

Når I er kommet over på Business Central i skyen, så er I kommet en såkaldt Cloud SaaS-licens. Det vil sige, at løsningen leveres online, at I betaler licens pr. bruger pr. måned, og at opgraderinger til nyeste version sker løbende.

Når jeres løsning ligger sikkert og trygt hos Microsoft i skyen, så sørger de for at opdatere servere og databaser – og det er inkluderet i cloud-licensprisen.

5. Slut med store opgraderingsprojekter

Det er en klar fordel, at I med Business Central ikke længere skal bruge tid på dyre og langtrukne opgraderingsprojekter, hvor jeres tilretninger også skal flyttes. I BC laver man nemlig Extensions; udvidelser uden for selve systemet. Og jeres Extensions kan automatisk flyttes med til nye versioner af Business Central. 

Læs også: Kom nemt fra NAV til Business Central

6. Licensformen ændres fra samtidige til navngivne brugere

I Business Central får I ”navngivne” brugere. De ”samtidige” brugere, som I kender fra NAV (On Premises) konverteres til navngivne brugere i forholdet 1 til 3. Ja, I får altså 3 navngivne brugere i BC for hver samtidig bruger i NAV.

7.  Brug Business Central inde i Outlook og Teams

Business Central sætter nye standarder for brugervenlighed. Den tætte integration til jeres Office 365 gør det muligt at lave tilbud, oprette ordrer og sende fakturaer, uden at skulle gå ind i ERP-systemet først. 

Business Central åbner nemlig inde i Outlook, hvor disse opgaver kan udføres. Det gør arbejdslivet meget lettere, og rutinerne hurtigere. 

8. Bedre rapportering med Power BI

Business Central har ”sin egen” Business Intelligence-løsning. Med Power BI kan I suge alle data ud af jeres ERP-system og visualisere dem. Med NORRIQ Power BI Accelerator kan I tilmed få en køreklar pakke, der indeholder færdige rapporter og dashboards med de mest almindelige KPIer og nøgletal, fx Budgetopfølgning med Omsætning, DB og EBITDA eller Debitor- og Kreditoroverblik. Inden for salg kan det være være et Dashboard over ordrer og sælgerperformance. 

9. Brug de indbyggede automatiseringsmuligheder til at udføre standardopgaver

Med Business Central i Cloud-udgaven, har man adgang til hele Power Platformen. En af de mest spændende muligheder er Power Automate.

Med Power Automate vil man få software-robotteknologi. I dag vil du kunne automatisere en lang række standardopgaver ved at bygge ”flows”. Det arbejde, hvor medarbejdere i dag manuelt sidder og læser data i ét system (eller område), behandler data systematisk samt indtaster de behandlede data i et andet system (eller område), kan erstattes af flows bygget i Power Automate-løsningen. Det giver langt højere effektivitet, få eller ingen fejl og typisk også højere medarbejdertilfredshed. Energien og tiden kan nu bruges på problemløsning i stedet for rutineprægede tasteopgaver. 

Power Platform rummer store muligheder for forbedringer, besparelser og smartere løsninger til hele forretningen. 

10. Dynamics 365 er en del af jeres Microsoft-strategi

Mange virksomheder vælger allerede i dag at basere deres IT-investeringer på Microsoft-løsninger.

Med Dynamics 365 bliver begrebet ”Microsoft-strategi” endnu stærkere, for i bunden af Dynamics 365 ligger den såkaldte Common Data Service-model. Det er visionen at forene alle systemerne og tillade, at data flyder frit. Ovenpå modellen befinder sig et helt økosystem af funktionaliteter, herunder Business Central.  

Common Data Model:

CDM er det delte datasprog, der bruges af forretnings og analyseapplikationer. Den består af et sæt af standardiserede dataskemaer, der kan udvides, som udgives af Microsoft og vores partnere. Den giver konsistens i data og deres betydning på tværs af applikationer og forretningsprocesser.

Hvordan kommer man fra NAV til næste niveau?

Ikke to virksomheder er ens. Det samme gælder ERP-løsninger. Dine generelle behov og funktioner er givetvis tilpasset jeres forretning. Derfor tager vi dig en tur med under motorhjelmen på din løsning og giver dig et gratis bud på, hvad det kræver at konvertere dine tilpasninger til jeres Business Central.

Rutevejledning: Fra NAV til Business Central

Hvad med de udfordringer, der følger med ved at skifte fra NAV til BC?

NAV bliver til BC. NAV er blevet til BC. Et skifte er uundgåeligt. Der er altid udfordringer ved at skifte til noget nyt. Men udfordringerne handler primært om ”gamle vaner”. Og gamle vaner forsvinder. Rent teknisk og løsningsmæssigt, så vejer fordelene ved BC i skyen langt tungere, end ”fordelene” ved at blive hængende på din gamle, velkendte NAV i kælderen.

Læs mere om Business Central

 

Her er andre artikler, vi tror du vil kunne bruge:

Two-Tier ERP – hvornår, hvordan og hvorfor?

4 udfordringer ERP løser for handels- og engrosvirksomheder

Hold tungen lige i munden, når du skal i gang med dit ERP-projekt