NAV i kælderen vs. Business Central i skyen – forskelle og fordele

Dynamics 365 Business Central og den nu udgåede Dynamics NAV er blandt de førende ERP-løsninger på markedet, men hvad adskiller Business Central fra den ældre NAV?

NAV i kælderen vs. Business Central i skyen – forskelle og fordele

Succesfulde virksomheder på tværs af alle brancher og industrier har én ting til fælles - og det handler ikke kun om stærke produkter. Succes i dag kræver nemlig mere end et godt produkt - det kræver effektiv drift. Derfor spiller ERP-systemer en stadig større rolle for virksomheders performance og udvikling. 

Dynamics 365 Business Central, og den nu udgåede Dynamics NAV, er blandt de førende ERP-løsninger på markedet, men hvad adskiller Business Central fra den ældre NAV? 

Først og fremmest er Microsoft Dynamics NAV en on-premises ERP-løsning. Business Central, der er afløseren til NAV, fås i to versioner: Business Central on-premises og Business Central online (cloud). I denne artikel forholder vi os til cloud-udgaven, som er den udgave, vi anbefaler.

De vigtigste forskelle mellem NAV og Business Central Online

Begge systemer tilbyder sammenlignelig funktionalitet, men der er forskelle i udrulning, brugergrænseflade og mulighederne for integration med andre systemer:

  • Funktionalitet: Business Central tilbyder mere omfattende funktionalitet end NAV. Dette inkluderer avancerede rapporteringsfunktioner, som f.eks. Power BI, projektstyring og HR-funktionalitet, der ikke er tilgængelige i NAV. Og så åbner hele app-universet i Business Central online også op for branchespecifik funktionalitet i form af de mange apps, der er tilgængelige på Microsoft Appsource. Her finder man nyttige apps og tillægsløsninger til en lang række forretningsbehov. Og de er typisk nemme at installere og bruge. 
     
  • Implementeringsmuligheder: Business Central Online er cloud-baseret, mens Dynamics NAV er installeret on-premise. Det betyder, at virksomheder med Business Central kan tilgå ERP-systemet fra ethvert sted med en internetforbindelse, mens NAV kræver installation og vedligeholdelse ”onsite”. Med Business Central har brugerne altså adgang til al tilgængelig information og kan udføre opgaver, også når de er væk fra kontoret. 
     
  • Brugergrænseflade: Business Central har en langt mere moderne og intuitiv brugergrænseflade end NAV. Og det kommer ikke kun brugerne til gode i form af lettere navigation mm. Det effektiviserer også arbejdsgangene markant, at brugerne nemt og hurtigt kan finde den information, de har brug for. 
     
  • Integration med andre systemer: Business Central er allerede integreret med andre Microsoft-produkter som f.eks. Office 365, Power Apps og Power Automate for at forenkle datadeling og automatisering af workflows.  
     
  • Licenser og pris: Business Central tilbyder en mere omkostningseffektiv licensmodel end NAV, hvilket gør den relevant for virksomheder i alle størrelser. Prismodellen er baseret på antallet af brugere og den funktionalitet, de har brug for. På den måde kan virksomheder lettere få adgang til en løsning, der matcher deres behov. Derudover eliminerer en cloudbaseret løsning i sig selv også behovet for on-premise installationer og de tilhørende omkostninger til en IT-infrastruktur.
     
  • Opdateringer: Microsoft ruller automatisk nye opdateringer og funktioner ud til Business Central Online flere gange om året. Disse opdateringer inkluderer nye funktioner, fejlrettelser, sikkerhedsopdateringer og forbedringer i eksisterende funktioner. Fordi Business Central Online er en cloud-baseret løsning, behøver virksomhederne ikke gøre noget for at få opdateringerne - de foregår automatisk. Man har derfor altid et opdateret ERP-system, og slipper for dyre opgraderingsprojekter.   
     

Læs også: Hvorfor vælge Apps til Business Central?

Same same but different  

NAV og Business Central er som nævnt begge populære ERP-systemer, men stiller man lidt skarpere på forskellene i deres funktionalitet, ser vi følgende:  

  • Regnskab og økonomi: Begge løsninger tilbyder robuste regnskabs- og økonomistyringsfunktioner. Men Business Central tager det lige et skridt videre ved også at tilbyde avancerede rapporterings- og analysefunktioner gennem integrationen med Power BI. Det gør det muligt for virksomheder at oprette tilpassede rapporter og visualisere data på nye måder og dermed få indsigt i deres økonomiske data i realtid.  
     
  • Salg og indkøb: Begge løsninger tilbyder effektive salgs- og indkøbsstyringsfunktioner som f.eks. ordrestyring, fakturering og lagerstyring. Men som vi allerede har været inde på, har Business Central en mere brugervenlig grænseflade, der gør det nemmere for brugerne at administrere deres salgs- og indkøbsoperationer, hvilket letter og effektiviserer arbejdsgangene.  
     
  • Lager- og forsyningskæde: Begge løsninger har stærk funktionalitet, når det kommer til styring af lager- og forsyningskæde. Men Business Central tilbyder i sidste ende større fleksibilitet, fordi virksomhederne kan spore og administrere deres lager og forsyningskæde hvor som helst og når som helst.  
      
  • Projektstyring: Begge systemer tilbyder robuste projektstyringsfunktioner, herunder projektplanlægning, sporing og rapportering. Business Central tilbyder dog større indsigt i nøgletal, og i hvordan projekter performer i realtid, så virksomheder kan træffe mere informerede beslutninger og styre deres projekter mere effektivt.  
     
  • Human Resource Management: Begge systemer tilbyder grundlæggende HR-relateret funktionalitet. Business Central rummer dog også mere avanceret funktionalitet som f.eks. performance og talent management. 
     

Læs mere om Business Central

Vejen frem er op

Vi peger som nævnt på Business Central Online som den rette ERP-løsning for de fleste mellemstore og større virksomheder. Ud over de mange fordele, vi allerede har været inde på som fleksibilitet, forbedret brugergrænseflade og større integration, opdateres Business Central automatisk, så virksomhederne hele tiden har adgang til de nyeste muligheder og den mest moderne teknologi.  

Business Central tilbyder nem migrering for virksomheder, der allerede bruger NAV i forvejen. Med den rigtige leverandør ombord og den nødvendige forberedelse på plads, vil skiftet til Business Central i skyen forløbe smidigt og effektivt.

Vejen frem er op – og det kan I godt glæde jer til. 


Andre relevante artikler:

Alt om Business Central - hvad kan det?

Digital fakturahåndtering med Invoice Workflow

Få ERP og Business Intelligence til at spille sammen


Tal med en ERP-ekspert

Har du brug for sparring om jeres ERP-system? Vores specialiseter tager gerne en uforpligtende snak om jeres muligheder. Og hos os koster gode råd ikke noget. 

Ta’ fat i os allerede i dag, vi glæder os til at høre fra jer.

Kontakt os her