Rutevejledning:
Fra NAV til Business Central

Business Central er i dag en velafprøvet løsning, og vejen til skyen er ikke bare brolagt med forretningsmæssige fordele og effektiviseringer, men tilbyder også en verden af nye muligheder.

Det hele starter med en simpel beslutning 

Business Central er bygget op omkring tre principper: Tilpas hurtigere, arbejd smartere og præstér bedre. Tre principper der tilsammen udgør den perfekte platform til vækst, øget produktivitet og effektivitet og bedre indsigt i jeres data og resultater.  

En opgradering fra NAV, AX eller e-conomic til Business Central i skyen vil for de fleste være en rigtig god beslutning. Business Central er nemlig meget mere end et moderne og skalerbart ERP-system - det er en grundlæggende ny måde at tænke digitalisering af forretningsprocesser på. 

Tre gode grunde 

Den store fordel ift NAV og AX og andre ERP-løsninger i kælderen (”on-premises”) er placeringen i skyen. Skyen betyder, at kollegerne kan arbejde hvor som helst, når som helst og hele tiden have adgang til de samme data. Data er altid opdaterede, tilgængelige og sikre. Den cloud-baserede tilgang betyder også, at opdateringer foregår automatisk, så I altid er på den nye version med adgang til de nyeste muligheder.  

Business Central har som udgangspunkt en meget detaljeret standard, langt mere omfattende end sin forgænger, og eventuelle tilpasninger kan fortsat lade sig gøre. Microsoft AppSource tilbyder adskillige standardudvidelser (App’s der kan tilføjes løsningen), udviklet til brancher eller specifikke processer og behov. Og når I vokser, er Business Central designet til at vokse med. 

I kan også koble Power BI sammen med jeres løsning og nemt lave dashboards og rapporter på jeres forretnings data. NORRIQ har færdigudviklet en Power BI Accelerator med de mest brugte analyser og dashboards, der betyder, at knap 80 procent af arbejdet allerede er gjort, inden I starter. 

Men hvad med datamigrering og tilpasninger? 

Du kan tænke på overgangen fra NAV til Business Central uden at tænke særligt længe på datamigrering og tilpasning i dit nuværende system. Enten overfører vi alle stamdata fra jeres gamle system til Business Central ved hjælp af prædefinerede Excel-værktøjer, så har I samtidig muligheden for at modernisere jeres kontoplan og rydde op i alle data. Eller også konverterer vi hele løsningen inkl. alle historiske data.  

Og hvad sker der med jeres nuværende tilpasninger i NAV? Business Central tilbyder allerede en bredere standard end tidligere udgaver af NAV og dækker derfor mange af de tilpasninger mange kunder har fået lavet. De tilpasninger, der måtte være behov for, er nemme at tilføje ved hjælp af apps fra AppSource og endelig via udviklede udvidelser. 

Hvornår skal man opgradere? 

Timingen er vigtig, og det er en ekstra overvejelse værd, hvornår det er bedst for jer at skifte. Overvej hvilke perioder, der passer bedst for virksomheden? Mange virksomheder opgraderer i begyndelsen af regnskabsåret for at starte på en frisk, når det kommer til momsangivelser og andre rapporteringer. Overvej også hvornår jeres medarbejdere er tilgængelige. En opgradering er et projekt, hvor samarbejde er afgørende for succes. De bedste digitale løsninger er baseret på input fra mennesker.  

En problemfri overgang 

Inden I sætter flueben ved opgraderingen, så kast lige et blik på jeres aktuelle forretningsprocesser. Kan endnu flere løftes via standarderne i Business Central? Kan noget gøres smartere? Få nedfældet krav og ønsker og søg rådgivning hos et ERP-hus. Det kunne være NORRIQ. Vi ønsker jer en god tur i skyen!
 

Gratis webinar den 23. juni: Fra NAV i kælderen til Business Central i skyen