• PIM
  • Lager & Logistik
  • E-handel

Tid til PIM? 4 tegn du ikke må overse

Hvis I har mange produkter, eller I markedsfører jer i mange kanaler, kan det blive dyrt at vente for længe med en PIM-løsning, der effektivt samler alle produktinformationer i ét system. Vi har samlet 4 tegn på, at I er klar til PIM.


Kender du det?

1

...Du mangler overblik. Dine produktdata håndteres både via e-mail, regneark, portaler og Word-dokumenter, og du savner et samlet overblik. Dine produktdata er spredt ud over mange forskellige systemer, og du bruger alt for meget tid på at finde den nyeste version af bestemte produktdata.

2

… Der er alt for mange fejl i jeres produktdata, og det er besværligt at opdatere og vedligeholde data i mange systemer. Det gør det svært at sikre en høj datakvalitet og konsistens.

3

… Du vil gerne vækste og sælge dine produkter gennem flere kanaler, men det er besværligt og tidskrævende at distribuere data på tværs af forskellige salgskanaler og sikre en sammenhængende oplevelse for dine kunder på dem alle.

4

… Dit ERP-system har nået sin grænse. Det er over længere tid blevet tilpasset netop jeres behov, men har nu nået et kritisk punkt, hvor systemet er ”forurenet” med alt for meget data, der ikke hører hjemme i systemet, og som er besværligt og tungt at vedligeholde.

Hvis du kender til nogle af disse problemstillinger, er det formegentlig tid til at overveje en PIM-løsning.   

Hvad er et PIM-system?

PIM står for Product Information Management, og løsningen samler alle produktinformationer i ét system, så du altid har ”én kilde til sandheden”. Med PIM får du en slags produktdatabase, der forbinder jeres ERP-system med alle de kanaler, der rummer data. Det betyder, at du får ét system, hvor du kan opdatere jeres data og nemt eksportere ændringerne til alle salgskanaler og andre steder, de skal bruges, f.eks. din webshop, online markedspladser, kataloger, prislister, Excel osv.

Løsningen letter arbejdsgangene markant og betyder, at du fra ét centralt sted har overblikket over alle dine produktdata. Samtidig sikrer den høj datakvalitet og konsistens på tværs af kanalerne.

Integration er afgørende

Det er helt afgørende, at din PIM-løsning er integreret med dit ERP-system, så fundamentet bygger på data fra ERP-systemet. Med en stærk PIM-løsning kan du også adskille transaktionsdata og kanaldata, så ERP-systemet kan gøre, hvad det gør bedst – nemlig håndtere transaktionsdata, mens PIM-løsningen håndterer de data, der er relateret til marketing- og salgskanaler. På den måde ”forurener” du ikke dit ERP-system med unødvendige data.

PIM som strategisk fordel

Der er rigtig mange fordele ved at få styr på sine produktdata. Ud over de åbenlyse gevinster for de kommercielle afdelinger, der får markant lettere arbejdsgange og overblik, oplever de fleste også en stigning i salget og en langt hurtigere time-to-market.

Høj datakvalitet har aldrig været vigtigere i en forbundet, digital verden, og færre fejl i dine produktdata betyder færre spørgsmål fra forvirrede kunder – og færre tabte muligheder. Implementeret på den rigtige måde, vil PIM skabe værdi på tværs af hele virksomheden.

Hvis du vil vide mere, er du mere end velkommen til at kontakte os. Vi har masser af erfaring med PIM, og vi lader den gerne komme dig til gode.

Læs også

3 gode råd til hvordan du får succes med PIM
Bliv klogere på PIM

 

 

da-DK
Kontakt os