• E-handel

Skærpede cookie-regler kan give jer forspring

De nye regler er ikke bare noget, der lige skal på plads. De kan faktisk give din virksomhed et forspring i forhold til konkurrenterne, skriver vores cookie-ekspert i dette blog indlæg.

Datatilsynet tog i februar konkret stilling til en række aspekter af behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Det har affødt en ny vejledning, som stiller skærpede krav til cookiebanneret på jeres website og webshop. Blandt andet kræver det brugerens aktive samtykke førend du må benytte dig af eksterne marketingværktøjer som f.eks. Google Analytics eller Facebook Pixel. 

Samtykke til cookies og behandling af data bliver et konkurrenceparameter

En korrekt behandling af samtykke til cookies samt behandling af data vinder lige nu hurtigt indpas på de danske webshops: det i sig selv er et krav, og formentlig blot et spørgsmål om tid, før vi ser de første bøder udstedt af Datatilsynet eller Erhvervsstyrelsen.

Ved allerede at komme i gang med transformationen nu, kan du tage et forspring fra dine konkurrenter, og indsamle værdifuld viden om din målgruppe: Ved at agere proaktivt på den viden, kan du optimere dine call to action-tekster, og den vej rundt øge konverteringsraten for samtykke: jo flere der giver samtykke til cookies samt behandling af data, jo bedre forudsætninger har I for jeres fremadrettede digitale marketingsaktiviteter, da datagrundlaget er det større.

Hvordan overholder du cookie-reglerne?

Måske har jeres webshop allerede i dag et banner, der fortæller om brugen af cookies. Med Datatilsynets skærpede retningslinjer udgivet i februar 2020, stilles der dog ekstra store krav til funktionaliteten i dette banner:

  • Det skal være et aktivt tilvalg, når en besøgende på din hjemmeside giver lov til, at vedkommendes oplysninger behandles
  • Det skal være klart, hvilke forskellige formål du gerne vil behandle oplysningerne til
  • Det skal være let for den besøgende at give samtykke til nogle formål og ikke give samtykke til andre.
  • Det skal være nemt ikke at give samtykke - også rent visuelt. Herunder er det skærpet, at man ikke må gemme ”afvis”-knappen ’et klik væk’.
  • Desuden skal du kunne dokumentere, hvad en besøgende har givet samtykke til - og hvordan samtykket er indhentet

NORRIQ hjælper dig gerne i mål med ovenstående

Vi har indgået et samarbejde med Cookieinformation, som er en GDPR og ePrivacy cookie samtykkeløsning. Gennem det får du – blandt andet – følgende funktionalitet, der hjælper dig til at overholde lovgivningen:

  • Automatisk scanning og oplistning af cookies
  • Dokumentation om brugernes samtykke i henhold til dokumentationskravet i GDPR
  • Tilbagehold cookies før aktivt samtykke

Et professionelt og korrekt opsat cookiebanner er den bedste måde at sikre, at du overholder lovgivningen på området, samt sikrer din virksomheds dataopsamling fremadrettet. Kontakt NORRIQ nedenfor, hvis vi skal hjælpe dig på vej med implementeringen af Cookieinformation!

Kontakt Mads Bundgaard, Digital Advisor hos NORRIQ, og hør hvordan vi kan hjælpe dig med implementeringen af et korrekt cookieoverlay på din webshop:

 

Få hjælp til cookieoverlay

da-DK
Kontakt os